Så mycket kostar bristen på engagemang

“Det är hög tid för VD:ar och ledningar att se det interna engagemanget som en affärskritisk fråga. Ofta reduceras det till ett HR-problem och förväxlas med “att må bra på jobbet”. Det är viktigt att medarbetarna mår bra men det här är viktigare än så.”

Janne Björge, vd på kommunikationsbyrån Nine Yards har ett tydligt budskap. Oengagemang kostar och är inget man löser genom att ställa till med personalfest. Han möter många företagare och vd:ar genom sin verksamhet. Ofta vill de ha hjälp med en nystart, kanske en kickoff. Men när Janne Björge och hans team dyker ner i frågan om vad som är den verkliga utmaningen, visar det sig nästan jämt att det är engagemang som är knäckfrågan.

– Räcker kickoffen för att engagemanget skall öka? Nej.

Engagemang bygger man långsiktigt.

Vad kan du tjäna på att minska engagemangsläckaget?

Nöjdare kunder, bättre försäljning, mindre skador och färre fel, menar Janne Björge.

Det är ledningens problem när medarbetarna saknar engagemang, men vad kostar det.

I ett bryggeriföretag som Nine Yards jobbat med insåg vd:n att han behövde byta roll, från traditionell ledare till “engagemangschef”.

– Han insåg att han behövde ställa sig på en drickaback varje dag och peka ut framtiden för alla sina medarbetare. Ibland lägger vi för mycket energi på strategi och för lite på taktik, säger Janne Björge.

Så hur gick det för bryggeri vd:n som gick ut på golvet och satsade på att höja engagemanget? På ett och ett halvt år minskade han ”engagemangsläckaget” från 38 till 15 procent. Detta gav vinster på tiotals miljoner på sista raden.

För att lyckas krävs inte bara tydliga mål på bolags & avdelningsnivå, utan även på individnivå. Dessutom är tillit en viktig nyckel .

– Alla forskare är rätt överens om att om dina närmaste chefer litar på dig, bryr sig och stöttar dig så ökar ditt engagemang och lusten. Det är den viktigaste faktorn. Lön kommer mycket längre ner på skalan.

Ledarskap är helt är avgörande. Jobba med det, uppmanar Janne Björge:

– Det handlar om att orka. Det är inget hokus pokus. Orka ta det där mötet, den där konflikten, det där samtalet. Orka fråga hur medarbetaren mår. Det borde vi klara.

FAKTARUTA:

Räkna ut vad läckan kostar.

”40 procent av personalen uppger i medarbetarundersökningen att de inte känner engagemang för företagets mål. Vad kostar det?

En formel som kan användas för att skapa en bild av vad det kostar att ha en delvis omotiverad personal är:

Andelen omotiverad personal x kostnad halv årslön x antal medarbetare = Kostnaden för engagemangsläckaget

I ett företag med 150 anställda, en årslönekostnad på 450 000 kronor per medarbetare och l, blir kostnaden för engagemangsläckaget 13,5 miljoner kronor / år.

Hur mycket blir det för ditt företag?

Text: Jennie Jensen

• tydlighet