Keolis uppmärksammar klimatmötet i Paris

Nine Yards ligger bakom Keolis spektakulära kampanj där en grön buss, helt inklädd med gräs och inredd som en ”djungel”, ska skapa uppmärksamhet kring klimatmötet i Paris. Samtidigt manifesteras att Keolis fordonsflotta, på 1 600 bussar, är 100 procent fossilfri.

I dagarna har trafikanterna i Stockholm fått sällskap av en udda fågel. Under totalt fyra dagar åker den gröna bussen på olika ordinarie rutter i Stockholms innerstad.

Syftet med bussen är att sprida kunskap bland resenärer kring Keolis fossilfria bussflotta samtidigt som man vänder sig till politikerna på till klimatmötet i Paris med en uppmaning.

- Vår målsättning är att på ett enkelt och lättsamt sätt ta upp ett viktigt ämne och visa att det finns lösningar på våra klimatutmaningar, säger Ulf Rosenberg, hållbarhetschef Keolis. Vi bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete och som ett av många resultat kör vi nu alla våra 1 600 bussar på förnybart bränsle.

Den som möter och åker med den gröna bussen uppmanas använda sociala medier och använda hashtaggen #fossilfritt.

Om KeolisKeolis är ett transportföretag med huvudsäte i Frankrike. Företaget har cirka 6 000 anställda i Sverige och har verksamhet i Jönköpings, Örebros och Stockholms län samt i Östergötland, Västra Götaland och Dalarna.

Keolis affärsidé
Genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapar vi värde för resenärerna, samhället och ägarna.

Om kampanjen
Bakom kampanjen står Brand Experiencebyrån Nine Yards. Teamet bestod av Creative Director: Joakim Söderqvist, Copywriter: Fredrik van der Lee, Projektledare: Linda Lindström, Produktionsledare: Josefin Lindström.