Nine Yards + Modeveckan + hållbarhet = sant

Den 27 januari lanserades Mode Hybrid, ett korsbefruktat innovations- och hållbarhetsevent i samarbete mellan Nine Yards och Svenska Moderådet. Syftet är att skapa en kommunikationsplattform för branscher – allt ifrån tung industri till energi – som jobbar i klädproduktionens värdekedja och jobbar innovativt med hållbarhetsfrågor.

Förutom Sverigepremiären för AEG/Electrolux dokumentärfilm om modets framtid presenterades Hybrid Talks, ett Ted Talks-liknande forum. Stålintresseorganisationen Jernkontoret, vatten non-profit Sweden Textile Water Initiative (STWI) och klimatkompenseringsexperterna Tricorona presenterade innovationer i ett helt nytt sammanhang och kontext. Under Mode Hybrid diskuterades bland annat hur svenska modeföretag håller på att ändra akuta vattensituationer i produktionsländer, hur stickat stål har bidragit till att skapa nya innovationer inom medicinteknik och hur man klimatkompenserar design. Hela eventet var dessutom klimatberäknat av Tricorona, en av världens främsta aktörer inom klimatkompensation.

Program: Mode Hybrid

13.00 – 13.10 Presskonferens

13.10 – 14.20 Hybrid Talks

13.10 – 13.30 Mission Possible: Swedish Fashion’s Genius Plan to Save Water in Production Countries (Rami Abdel Rahman, Sweden Textile Water Initiative)