Nine Yards och Oddway producerar Didriksons 100-års film

För hundra år sedan föddes klädföretaget Didriksons i Grundsund i karga Bohuslän.

Då som nu låg fokus på att tillverka regnkläder utifrån design och funktion.

Brand Experience-byrån Nine Yards och filmproduktionsbolaget Oddway i Göteborg har fått i uppdrag att berätta historien genom en varumärkesbyggande film som skall manifestera Didriksons första 100 år.

1913 startade Julius och Hanna Didrikson tillverkningen av oljekläder i Grundsund. Plaggen var sprungna ur ett konkret behov – att hålla de lokala fiskarna torra och varma.

Didriksons blev då och är fortfarande marknadsledande av funktionella kläder och finns idag på ett 20-tal marknader och omsätter drygt 400 miljoner.

Genom åren har många historiska milstolpar passerat. T ex på trettiotalet, när oljeplagg ersattes av gummimaterial. Eller det stora genombrottet 1947, då svetsmaskinen uppfanns som hade kapacitet att göra plagget vattentät. 1981 utvecklades det första polyuretan-materialet och detta blev startskottet för den stora försäljningen till vanliga konsumenter. Ungefär samtidigt sattes utvecklingen igång av regnkläder gjorda av material som andas, något som revolutionerade marknaden för regnkläder.

Didriksons är fortfarande marknadsledande av funktionella kläder och under jubileumsåret vill de visa fram såväl sin historik som sin framtid. Valet föll på att göra en emotionell film.

- Didriksons har en fantastisk historia, ett DNA som är sprunget ur behovet av att hålla vatten och kyla ute. Vi ville visa detta för våra kunder, att vi har en lång historia men också att vi fortsätter utvecklas. Vi vill skapa stolthet och bygga varumärket vidare mot nästa 100 år, säger VD Sören Andreasson.

Didriksons 100-års film har tagits fram i samarbete mellan Nine Yards och Oddway.

- Syftet med filmen är att få tittaren att känna; Vilket fantastiskt varumärke och vilken otroligt historik. Målsättningen är att skapa stolthet och lojalitet, men framförallt att förmedla den fantastiska story som finns. Vi ville helt enkelt få fram den gedigna känsla som varumärket Didriksons besitter, säger Daniel Da Silva, Creative Director på Nine Yards.

Hittills har filmen visats på ISPO, en av världens största mässor inom sportindustrin, samt på Fashion Week i Stockholm. Under jubileumsåret kommer filmen att användas på olika sätt och mot olika målgrupper. Därför har också filmen klippts i två olika versioner.

-  Utmaningen var att skildra 100 års historia på så kort tid och ändå göra historien rättvisa. För det finns så otroligt många fantastiska berättelser att gräva ur. T ex att grundaren Julius hittade sin fru genom en kontaktannons i Göteborgs Handels och Sjöfartstidning 1910 och att det var hennes hemgift som gjorde att de kunde starta företaget. Hela projektet i sig har varit fantastiskt kul att arbeta med, berättar David Stenberg, VD på Oddway.

- Nu när vi haft premiär på filmen så kan vi konstatera att resultatet överträffat alla förväntningar. Till ISPO hade den översatts till Engelska, Tyska, Tjeckiska och Ryska förutom den svenska varianten. Vi har redan sett respons som att några av våra kunder nästan fällde en liten tår, till journalister på pressvisningen i Sthlm som tyckte att SVT skall visa filmen då det är ett stycke Svensk Industrihistoria. Det är oerhört häftigt att få vara med på ett hörn i denna fantastiska resa över 100 år, säger VD Sören Andreasson.

Länk till filmen –

• Ekonomi, finans