Vem vill vara en konsument?

Alla ni som känner er som konsumenter, räck upp en hand.

Varje dag ser jag kommunikation och aktiviteter mot mig som konsument, eller "Business 2 Consumer" och blir lite förvånad.

- Ingenting av det jag sett de sista femton åren har känts som det handlar om mig... Roll ups, backdrops, tält och flyers är oinspirerande och ointressant för mig, även tonen, det alldeles för enkla & det lata sättet att ställa sig i vägen mellan det jag bryr mig om, och det de vill presentera...

Det är nog mest att jag inte ser mig som målgruppen "konsument" alls. Vem gör det?

Jag är inte så intresserad av att bli behandlad eller "pratad till"som en konsument. Jag vill vara en unik person som blir sedd, lyssnad på och jag vill känna mig viktig. Jag vill möta människor som förstår vem jag är och vad jag tycker är viktigt, jag vill möta nån som är beredd att lyssna & respektera mig för vem jag är, och inte klumpar ihop mig i en grov demografi, och som ”möter konsumenten där de finns”

Jag tror att människor är större än så, jag tror att människor vill bli bemötta som människor. Kommunikation är känsliga grejer och den behöver vara mer engagerad, mycket bättre och betydligt mer intressant än det jag möter på stan, i butiken och i mailboxen.

Jag tror de mest framgångsrika varumärkena kommer börja prata med oss kunder som människor, en person i taget, på riktigt.

Min vän Rino sa; Jag är ingen turist, jag är en människa. När vi ändå håller på, ni som känner er som turist, räck upp en hand.

Även om det tar mer tid att behandla mig med respekt, så är det ändå min starkaste rekommendation, jag kommer bry mig, - jag lovar.

-När min bank slutar kalla mig för Jan-Eric för att det står så i mitt pass och i deras register, och att de faktiskt lyssnar på mig innan de presenterar en lösning så är jag fast för alltid.

-När min bilsäljare ringer mig och frågar hur jag trivs med bilen, och presenterar mig för den som skall ta hand om "min ögonsten" i verkstan, och att de gör det de säger, så byter jag aldrig.

-När mitt försäkringsbolag ringer mig och hjälper mig att justera och putsa i mitt skydd utan att ha en kampanj, eller en offert när de ringer, så lovar jag vara ärlig.

-När min matbutik packat min vagn med de varor jag köpt varje fredag i femton år, (de vet det) och tar mig till delikatessen för att njuta av min shoppingtur istället, så är jag deras fan för alltid.

-När jag är en viktig vän, partner och kund i den ordningen, så känner jag det… Men ännu snabbare när det känns tvärtom.

Fram tills dessa entreprenörer och varumärken förstått att de kan göra detta för mig, att de vill och att de orkar, så är jag öppen för att byta leverantör i samma ögonblick som alternativet dyker upp. På riktigt.

Om någon orkar ta mig på allvar så är jag fast för alltid.

Min lojalitet är inte för lata varumärken, utan för de som orkar, inifrån och ut.

Business 2 Business, Business 2 Consumer är sorgliga saker - Brands 2 People är på riktigt.

• janne björge

Nine Yards är en strategisk, taktisk och kreativ kommunikationspartner för svenska och nordiska företag och organisationer som vill utveckla och aktivera sina varumärken - Inifrån och ut.

Nine Yards skapar tillväxt genom Brand Experience.