Forum FUB anordnas den 8 maj 2020.

Att utgå från den med störst behov stärker alla

Personer med flerfunktionsnedsättning är en mycket utsatt grupp i samhället. Därför anordnar riksförbundet FUB i samverkan med Nationellt kompetenscentrum anhöriga ett forum om att leva med flerfunktionsnedsättning. Syftet är att öka kunskapen om livets möjligheter och frågor kopplat till stödet för dessa personer och deras anhöriga. Utgångspunkten är att om man utgår från den med störst behov stärker det alla.

Forum FUB 2020 den 8 maj kommer att handla om att leva med flerfunktionsnedsättning. Programmet vill bidra till förståelse, kunskap och igenkänning i livssituationen för personer med flerfunktionsnedsättning, deras anhöriga och personal.

Marianne Hermansson är samordnare för Forum FUB Flerfunktionsnedsättning. Hon menar att man genom att lyfta fram denna grupp särskilt också stärker andra grupper med intellektuell funktionsnedsättning.

- Vi ser en pågående värderingsförskjutning i samhället där vi behöver öka kunskapen om livets möjligheter för personer med flerfunktionsnedsättning och deras anhöriga. Det sätt som vi behandlar dessa personer speglar mycket av hur vi ser på människovärdet. När vi utgår från den med störst behov stärker det alla.

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. Föreningen har drygt 25 000 medlemmar i fler än 150 lokalföreningar. Ett önskemål från föreningarna har varit att få mer kunskap, verktyg och inspiration för att kunna arbeta mer med och för personer med flerfunktionsnedsättning och deras anhöriga.

- Vi vill skapa engagemang, styrka och vilja att agera i frågor som rör flerfunktionsnedsättning inom FUB:s intressepolitik och medlemsaktiviteter, säger Marianne Hermansson.

Forum FUB om flerfunktionsnedsättning riktar sig även till yrkesverksamma inom området. Dagen kommer att ge kompetensutveckling med exempelvis information om den senaste internationella forskningen samt aktuella projekt i Sverige.

I programmet finns bland annat olika föreläsningar och workshops på temat gott liv för hela familjen, delaktighet och kultur för personer med flerfunktionsnedsättning, den goda måltiden och hörselnedsättning som en del av flerfunktionsnedsättning.

Forum FUB om att leva med flerfunktionsnedsättning genomförs av Riksförbundet FUB i samverkan med Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Anmälan sker via www.fub.se/flerfunktionsnedsattning senast den 17 april.

Pris för medlemmar: 200 kr.
Pris för icke medlemmar: 500 kr (400 kr om medlemskap tecknas, värde 240 kr).
Alla deltagare får ett exemplar av boken När du ler stannar tiden av Anna Pella (till ett värde av 219 kr).

Var: Clarion Hotell, Ringvägen 98, Skanstull, Stockholm

När: 8 maj 2020 kl 13.30-17

Anmälan: Senast den 17 april via www.fub.se/flerfunktionsnedsattning

Pris: 200 kr för medlemmar, 500 kr för icke medlemmar (400 kr om medlemskap tecknas).

Tillsammans med anhöriga, professionella och beslutsfattare vill vi göra skillnad för anhöriga och deras närstående. Vårt mål är att bidra till en förbättrad och effektivare vård och omsorg för alla.

Paul Svensson

Presskontakt Koordinator 0704 551195