Vill skapa trivsamma utomhusmiljöer med elgrillar

No Worries BBQ levererar elgrillar till kommuner och fastighetsägare runt om i landet för att skapa en trevligare utomhusmiljö och en ökad gemenskap bland boende och besökare. I det långa loppet hoppas grundaren Ann-Sofie Saville att gemenskapen som grillarna genererar ska öka tryggheten i stadskärnorna.

No Worries BBQ har inspirerats av den australiensiska stadskulturen där det finns elgrillar i parker och på innergårdar och som möjliggör för interaktion och glädje bland familjer, vänner och främlingar som möts vid grillarna. Bortsett från den sociala gemenskapen skapar utbudet av grillmöjligheterna också en trivsam naturmiljö.

– Under mina resor till Australien var det inte bara det sociala umgänget som jag upplevde som positivt. Naturmiljön där elgrillarna var installerade upplevde jag som rena och trivsamma och jag tror att det beror mycket på att elgrillen är ett bättre alternativ än engångsgrillen. Den slängs tyvärr ofta på marken eller staplas på hög i en soptunna. Här var det något helt annat, säger Ann-Sofie Saville vd på No Worries BBQ.

Ann-Sofie Saville engagerar sig för stadsutveckling och inte minst utveckling av stadskärnan. Med hennes nuvarande företag vill hon fortsätta att bidra till en mer levande och trivsam miljö i kommuner runt om i landet.

Vill samarbeta med kommuner och satsa på lekplatserna
Enligt Ann-Sofie är utvecklingen av stadskärnan viktigt ur flera olika aspekter. Stadskärnans utformning och utbud kan ses som bidragande faktorer för konkurrens och tillväxt. För familjer som ska byta bostadsort och för turister som kommer på besök är stadskärnan skyltfönstret utåt. En levande stadskärna kan också bidra till ökad trygghet och gemenskap i kommunerna, därför ser Ann-Sofie stor potential i att installera elgrillar på exempelvis lekplatser.

– I utvecklingen av en stadskärna måste instanser som kommun, näringsliv, handel och fastighetsägare samarbeta. Tillsammans kan vi skapa en trivsam, trygg och näringsidkande plats för både äldre och unga och därför tror jag att det finns stor potential i att installera elgrillar på lekplatser eftersom man då väver ihop både lek och umgänge på en plats som redan är utformad för just detta, säger Ann-Sofie Saville.

Nu hoppas Ann-Sofie Saville att fler kommuner och fastighetsägare i Sverige ska välja att installera elgrillar. Idag finns No Worries BBQ’s grillar i städer från Umeå i norr till Lund i söder.

– Vi har etablerat samarbete med flera olika fastighetsägare som idag har våra elgrillar som en etablerad del i sina utomhusprojekt. Grillarna är mycket uppskattade i städerna som de finns installerade i, avslutar Ann-Sofie Saville.

• parkförvaltning
  • möten