Erik Axel Karlfeldt – Du många maskers man

Nobelmuseet firar 150-års jubiléet av Erik Axel Karlfeldt med en mindre utställning i anslutning till museets bistro. Utställningen som har fått namnet ”Erik Axel Karlfeldt – Du många maskers man” och innehåller bland annat Karlfeldts Nobeldiplom och Nobelmedalj i original.

- Erik Axel Karlfeldt var en poet som kom att förena djärvt bildspråk och sjudande sinnlighet med folkliga motiv och klassisk metrik. Även om han kom att lämna sin uppväxtmiljö på den dalsländska landsbygden, för en akademisk karriär i Uppsala, finns den djupt rotad i hans diktning. Han skapade sig ett slags litterärt alter ego i den ofta förekommande karaktären Fridolin om vilken han skrev att han ”talar med bönder på böndernas sätt men med lärde män på latin”, säger Kristian Fredén, bibliotekarie vid Nobelmuseets forskningsbibliotek.

1904 invaldes Karlfeldt i Svenska Akademien och han utsågs 1912 till ständig sekreterare. 1919 bestämde man sig för att tilldela honom Nobelpriset i litteratur vilket han dock avböjde. 1931 tilldelades han det istället postumt med den hittills kortaste motiveringen i prisets historia: ”Erik Axel Karlfeldts diktning”.

Utställningen ”Erik Axel Karlfeldt – Du många maskers man” visas från den 15 maj till den 19 oktober. För mer information och pressbilder, kontakta press- och marknadsansvarig Helena Wallemo, tel. 070-494 40 09, e-post: helena.wallemo@nobelmuseum.se

• nobelpriset i litteratur
  • utställning
  • erik axel karlfeldt
  • nobel museum

• Dalarna

Om Nobelmuseet AB

På Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande, att fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet är beläget i Börshuset i Gamla stan, Stockholm.

Besök gärna: http://www.nobelmuseum.se, @NobelMuseum på Twitter, www.facebook.com/NobelMuseum, www.youtube.com/NobelMuseum.

you

Helena Wallemo