Idag hurrar vi för alla bussförare - tack vare Staffan!

Idag, den 18 mars, firar vi alla de som är ansiktet utåt i vår verksamhet - alla fantastiska bussförare. De hjältar som tar oss dit vi ska, hela dygnet, hela året. Alla de som jobbar idag får varsin blomma. Och dessutom vill vi tacka mannen bakom bussförarens dag – en av våra kollegor i Vänersborg, Staffan Dunér.

Nobina Sverige säga tack, uppmärksamma och visa extra uppskattning till våra kollegor som bidrar till att våra kunder kan resa enkelt, vänligt och prisvärt. Under dagen har trafikchefer delat ut rosor till alla bussförare i tjänst, och på andra sätt uppmärksammat dagen på våra trafikområden. En liten gest med mycket tacksamhet bakom.

Bussförarens dag uppmärksammades för första gången i Sverige 2014, och firas den 18 mars till minne av den första bussturen i Paris 1662 – då var bussen hästdragna vagnar. I USA har dagen funnits sedan 2007. Och det var därifrån Staffan Dunér hittade sin inspiration i sin egen lansering i Sverige av dagen.

Föraren bakom dagen

Tanken om att bussföraren har en relativt osynlig roll hos allmänenheten hade funnits länge hos Staffan. På något vis ville han att både att förarna skulle uppskattas mer, men även att synliggöra att det faktiskt är personer bakom yrket.

– Jag upptäckte konceptet med bussförarens dag i USA, och bestämde mig för att jobba för att lansera det i Sverige, förklarar Staffan.

Sagt och gjort. Staffan ansökte om att en officiell bussförarens dag – väntade en månad – och fick ett glädjande besked. Bussföraryrket fick kombineras med något vi kan likna med PR-yrket.
– Jag har lagt ner ganska mycket fritid på det här. För att få dagen att växa har jag haft kontakt med samtliga 23 huvudmän, och flera bussentreprenörer. Jag har också jobbat mycket mot media – och fått till en hel del artiklar och radiointervjuer.

”Dagen har fått spinn”

Hans arbete har fått effekt, och för varje år blir dagen mer uppmärksammad.

– Dagen har fått mer spinn under åren, och det är jättekul att fler och fler uppmärksammar dagen. Egentligen handlar det inte bara om dagen, utan att dagen ska leda till något större. Jag vill gå bort från det att kunder betalar och sätter sig. Jag vill att kunder välkomnas, vi hejar på varandra, och har det trevligt. Helt enkelt att vi ser varandra som människor.

• Kollektivtrafik