Framgångar för Nobina Sverige

När verksamhetsåret 2012/2013 läggs till handlingarna kan Nobina Sverige blicka tillbaka på ett år där man framgångsrikt startat trafik för närmare 300 bussar och nått ett sammantaget mycket bra resultat.

- Jag är speciellt stolt över att Nobina Sverige, trots stora kontraktsomställningar, fortsätter visa på en för branschen god lönsamhet och en soliditet som få når upp till, säger Jan Bosaeus, VD för Nobina Sverige.

Intäkterna uppgick till 4 806 MSEK och vinsten blev 95,7 MSEK. Soliditeten är 37% med ett eget kapital om 527 MSEK vid årets utgång.

- Det är också glädjande att se en fortsatt förflyttning mot ökade inslag av resandeincitament i avtalen. Ett exempel är trafikavtalet i Helsingborg stad som vi framgångsrikt startade nu i juni. Jag ser med tillförsikt fram mot en positiv utveckling under innevarande verksamhetsår, avslutar Jan Bosaeus.

Nobina Sverige svarar för nära 30% av den linjelagda kollektivtrafiken med buss i Sverige. Vi bedriver trafik åt uppdragsgivare i hela landet, bland annat SL, Västtrafik och Skånetrafiken.Varje år görs cirka 200 miljoner resor med våra bussar. Vi är 6000 medarbetare, kör 2300 bussar och omsätter ca 4,8 miljarder kronor per år.

Nobina Sverige är en del av Nobina-koncernen som är ett av Nordens största persontrafikföretag, med inriktning på regional kollektivtrafik i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt interregional trafik i egen regi genom dotterbolaget Swebus.