Nobina tecknar trafikavtal med Värmlandstrafik

Idag tecknar Nobina och Värmlandstrafik ett tioårigt avtal gällande linjetrafiken. Samtidigt tecknas avtal avseende skoltrafiken.

Trafikstart blir i båda fall i samband med tidtabellsskifte i december 2015.

Det innebär att Nobina får fortsatt och utökat förtroende att köra regiontrafik i Värmland. Nobina vann samtliga 11 paket i Värmlandstrafiks upphandling av linjetrafik.

Det var i september 2013 som Värmlandstrafik tilldelade Nobina trafiken. Upphandlingen överklagades men domstol kom fram till att tilldelningen skett korrekt.

Det nya avtalet, som omsätter ca 300 miljoner kr/år, innebär att samtliga bussar kommer vara fabriksnya från trafikstart. Starkt miljöfokus gör att större delen av de 160 bussarna kommer drivas på fossilfritt bränsle.

Avtalet, som sträcker sig 10 år fram i tiden med möjlighet till två års förlängning, kommer även ge Nobina en aktiv roll i att utveckla trafiken med ett resandeincitament som bonus utöver den ordinarie ersättningen.

Idag har Nobina 100 bussar och 200 medarbetare i regiontrafiken i Värmland, så denna vinst innebär en betydande ökning.

- Vi är glada över det förtroende som Värmlandstrafik visat Nobina. Det har varit en lång process men det känns skönt att äntligen ha fått ett startdatum för när vi ska köra igång arbetet med att få fler Värmlänningar att välja bussen – och att bli nöjda kunder i kollektivtrafiken, säger Stefan Arnell, Trafikchef på Nobina Värmland.

• värmland

• Värmland

Nobina Sverige svarar för nära 30% av den linjelagda kollektivtrafiken med buss i Sverige. Vi bedriver trafik åt uppdragsgivare i hela landet, bland annat SL, Västtrafik och Skånetrafiken.Varje år görs cirka 200 miljoner resor med våra bussar. Vi är 6000 medarbetare, kör 2300 bussar och omsätter ca 4,8 miljarder kronor per år.

Martin Drakenberg

Affärsutvecklingschef 070-187 20 46