Premiär för nya Djurgårdsbussen 1 juni 2012

Den 1 juni startas en ny kommersiell busslinje i Stockholm. Djurgårdsbussen vänder sig främst till turister och besökare i Stockholm som enkelt vill ta sig ut till attraktionerna på Djurgården, som Skansen, Junibacken, Gröna Lund och Vasamuseet. Trafiken körs med dubbeldäckare i 20-minuterstrafik mellan kl 9.00-15.00 och utgår från CityTerminalen. Biljetter köps ombord och betalas med kort.

Start första 1 juni
Premiärdatum blir den 1 juni, i samband med ”Smaka på Stockholm” som är Stockholms största besöksevent med över en halv miljon besökare.

Enkel tidtabell
Bussarna kommer att gå alla dagar mellan kl 09.00 – 15.00 med avgångstid var 20:e minut från CityTerminalen mitt i Stockholm.

Direkt till Stockholms populäraste attraktioner
Bussarna kör från CityTerminalen via Hötorget, Stureplan och Nybroplan till hållplatserna Djurgårdsbron, Nordiska Muséet  (med avstigning för besökare till Junibacken och Vasamuséet), Gröna Lund/Liljevalchs och Skansen som slutstation. Returresan går via Sergels Torg.

Stockholms finaste bussar
Trafiken körs med nya fina dubbeldäckare med plats för 84 passagerare som får en skön resa med fällbara säten, luftkonditionering och gratis internet ombord. Det är samma typ av bussar som sedan förra året förgyller livet för alla jobbpendlare mellan Stockholm-Norrtälje, men nu är det premiär för moderna dubbeldäckare även i Stockholms stadstrafik.

Enkel prissättning med rejäl familjerabatt
En resa med kostar 50 kr enkel för vuxen inklusive tre barn, samt 20 kr för ungdomar mellan 13-18 år. Betalar gör du ombord med ett vanligt betalkort, som dras i en kortterminal av samma typ som finns på de flesta restauranger.

Miljövänlig trafik
De nya bussarna ger väsentligt lägre utsläpp jämfört med vanliga dieselbussar. Genom användning av biodiesel i form av RME, minskar nettoutsläppen av växthusgaser med över 60%.

Fokus på enkelt, vänligt och prisvärt
För att kunna ge en kundservice i absolut toppklass är förare och kundvärdar utvalda med fokus på trevligt kundbemötande, bra Stockholmskännedom och utmärkta språkkunskaper.

Marknadsföring i flera kanaler
Den nya busslinjen marknadsförs med annonser i Metro samt banners på populära webbplatser för turister som t ex visitstockholm.com och alltomstockholm.se.

Dessutom kommer info om den nya busslinjen på webbplatserna för Gröna Lund, Skansen, Junibacken och Vasamuséet. Information skickas även ut till Stockholms större hotell, resebyråer och officiella guider.

Självklart har den nya busslinjen en egen hemsida www.djurgardsbussen.se dit du enkelt länkas genom att ta en bild på en QR-kod med mobilen. Koderna syns i all marknadsföring, på bussarna och även på kundvärdarnas västar. För att underlätta för turister görs webbsidan på engelska, svenska och ryska(!).

Mer information hittar du på djurgardsbussen.se

Bakgrund
Från den 1 januari 2012 är det tillåtet att köra lokal linjetrafik med buss på helt kommersiell grund i Sverige. Tidigare var det länstrafikbolagen (SL, Västtrafik och Skånetrafiken m fl) som hade monopol på att bedriva kollektivtrafik med buss. Nu är det fritt fram för privata bussföretag att ta upp konkurrensen med befintlig kollektivtrafik - eller komplettera med nya lokala busslinjer.

Djurgårdsbussen körs av Nobina, Sveriges största bussbolag. Detta är Nobinas första helt kommersiella busslinje.  Det var 1976 som dubbeldäckare i linjetrafik senast rullade i Stockholms innerstad.

För mera information, kontakta gärna
Rolf Kolmodin, kommunikationschef, Nobina Sverige AB. Tel 070-181 71 35.
E-post rolf.kolmodin@nobina.se

• Kollektivtrafik

• djurgården
  • city
  • dubbeldäckare
  • turist

Nobina Sverige svarar för nära 30% av den linjelagda kollektivtrafiken med buss i Sverige. Vi bedriver trafik åt uppdragsgivare i hela landet, bland annat SL, Västtrafik och Skånetrafiken samt numera även egna kommersiella linjer. Varje år görs cirka 200 miljoner resor med våra bussar. Vi är 5000 medarbetare, kör 2100 bussar och omsätter ca 4,2 miljarder kronor per år.