Ny barmästare på Operabaren

Ny barmästare på Operabaren

Operabaren har lockat till sig gäster sedan öppningen 1905 och blev därmed en klassiker i Stockholm. Restaurangen har från start varit en självklar mötesplats för kultureliten och många har sett den som sitt vardagsrum. Symbiosen mellan den vackra originalinredningen och de svenska klassiska rätterna kännetecknar eleganta Operabaren.

I år tar man ett steg framåt och välkomnar Jens Dossel som ny Barmästare. Nya inslag som utökade öppettider och nattmenyer torsdag till lördag är början på ett nytt tänk som man kombinerar med en hyllning till den historia som präglar Operabaren.

- Från och med nu i november återinför vi ”Sveriges äldsta bar”, säger Jens Dossel som kommer att basera stora delar av den nya drinklistan på Barmästare John Ljunggrens ”Recept å Bardrinkar” som skrevs 1917, Europas första drinkbok. Denna utgavs två år före ”Savoys Guide to drink” som vanligtvis brukar räknas som den första.

Den legendariska barmästaren John Ljunggren arbetade på Operabaren från 1900-talets början till tjugotalets slut.

- Vi vill ta vara på rollen som en självklar kulturell mötesplats och bygga på med att plocka upp och förvalta arvet efter John Ljunggren, säger Jens.

Operabaren kommer att hålla öppet till 02.00 torsdag till lördag, och med ett kök som då stänger 01.30 kommer man inte längre behöva ge upp när man är ute efter en sen matbit. Köket kommer att erbjuda bland annat ostron och råbiff.

- Operabaren är för mig en utav de viktigaste restaurangerna vi har i huset och Jakobstorg förtjänar verkligen mer uppmärksamhet, säger Abbe Ibrahim, VD Operakällaren.

Mer om Jens Dossel

Jens har tidigare varit barchef på Tweed och har bland annat arbetat som kreativ barchef Lydmar Hotel, Källarmästare på Miss Clara och hotellprojektör för Lydmar Hotel i Västindien.

Kontakt jens@operakallaren.se 0761683641

Om Operabaren & Nobiskoncernen

Operabaren serverar svenska klassiska rätter i en vacker tidlös atmosfär. Originalinredning från 1905 står intakt. Operabaren ligger i huset Operakällaren som ägs av Nobis AB.

Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen och driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera kända varumärken såsom klassiska Stallmästaregården, designhotellen Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara och Hotel J.

Bilder & mer information om Operabaren & Nobis AB

För mer information, kontakta Alessia Catenacci, PR- & Marknadsansvarig, alessia@nobis.se