​Nypremiär för mytomspunna Nobiskällaren

​Nypremiär för mytomspunna Nobiskällaren

5 november öppnar Operakällarens mytomspunna vinkällare på nytt. Konceptet Nobiskällaren blir en vinbar för vinkonnässörer och nyfikna. En bar där gäster till Operakällarens matsal kan mötas i samband med sin middag och för gäster som endast vill besöka vinbaren.

Nobiskällarens vinsamling är en av norra Europas främsta och största. Den öppnade 1961 och var den första i Sverige där man kunde styra temperatur och fuktighet. Källaren rymmer idag ett stort urval av utsökta viner från hela världen och är en Sveriges största med 2100 etiketter. Antalet flaskor varierar mellan 35.000 och 40.000.

– Att äntligen få öppna upp Nobiskällaren är ett privilegium. En dröm jag haft länge. Jag ser detta som ett stort tillskott till huset och matsalen som saknat denna samlingspunkt. Nobiskällaren kommer bli en plats där gäster samlas för att njuta av en historisk lokal och unika viner som inte går att få tag på någon annanstans, säger restaurangchef Hugo Hall.

I källaren ligger fokus på klassiska vindistrikt och en vinlista i ständig förändring. Källaren serverar omkring 60 viner på glas, utöver det finns vinkällarlistan att tillgå. I källaren finns flaskor från kända Champagneshus som Krug, Dom Perignon, Jacques Selosse och Deutz. Källaren rymmer även flaskor från stora slott i Bordeux som Château Mouton Rothschild, Château Margaux, Château Haut-Brion, Château Pétrus och Château Cheval Blanc.

Operakällarens grundare Tore Wretman namngav vinkällaren Nobis, vilket betyder ”oss” på latin. När källaren öppnade 1961 delades även den första Nobisnyckeln ut. Utvalda medlemmar som tilldelades en nyckel kunde lagra viner i källaren och komma med vänner för att dricka dem. Med ny lagstiftning i Sverige blev nyckelsystemet ohållbart och sedan dess har Nobiskällaren varit privatklubb. I november öppnar källaren för allmänheten, utan nycklar.