Går det att leva på korruption?

PRESSINFORMATION

Han tänker försörja sig på korruption.

Peter Stiernstedt är snart klar med sin doktorsavhandling, där han kartlagt de underliggande faktorerna till korruption i Europa. Han har arbetat med flera tunga aktörer så som SIDA, EU och OECD.

• -Inget land, inte ens Sverige, är helt fritt från korruption, säger Peter. I många länder är mutor och bestickning det smörjmedel som får samhällsapparaten att fungera. I Sverige syns inte korruptionen på samma sätt, men påverkar ändå samhället negativt.

Vi är inte befriade från korruption och svågerpolitik i Sverige. Göteborgs kommun har de senaste åren haft ett antal ”affärer”, och det är med största sannolikhet bara toppen på isberget.

• -Många tror att korruption börjar med en liten tjänst vänner emellan och slutar med att man hjälper släktingar och vänner till välbetalda jobb eller lukrativa uppdrag, säger Peter. Forskningen visar dock att om möjligheten finns, kan korruptionsbeteendet eskalera med stora steg. Och när du väl klivit över finns ingen återvändo.

Med korruptionsjakt som ledstjärna.

Ingen svensk organisation, varken kommun eller företag, vill förknippas med korruption. Men man har inga effektiva motmedel att ta till, förutom vackra ord i årsredovisningens beskrivning av organisationens kärnvärden.

• –­Det här tänker jag göra någonting åt, säger Peter Stiernstedt. Därför har jag inlett samarbete med ett stort svenskt byggföretag och en kommun i Västsverige, där jag ska utveckla metoder och hjälpmedel för att förhindra, upptäcka och åtgärda korruption.

Många organisationer tror att de har kontroll på det här området, men det handlar ofta om slentrianmässiga åtgärder med godtyckliga och alldeles för generella kontrollsystem. Kärnproblemet ligger i människors sätt att tänka, och det är där jag kommer att lägga mitt fokus.

• –Jag kommer att kunna erbjuda individer, organisationer och näringsliv en rad olika insatser kopplade till korruption – allt från seminarier och workshops på olika nivå till rena konsultuppdrag där målet är att förändra värderingar och täppa till de organisatoriska luckor som gör korruption möjlig, avslutar Peter.