NOC Sweden antar nya medlemskriterier - förtydligar vad som är naturlig, ekologisk hudvård

NOC Sweden är branschorganisationen för varumärken inom naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård och representerar ett 60-tal företagsmedlemmar som i sin tur representerar fler än 100 varumärken. Vid senaste årsmötet antogs nya kriterier för föreningen som innebär att man förtydligar vad en skönhetsprodukt bör och, i synnerhet, inte bör innehålla för att kunna räknas som naturlig/ekologisk.

”Vi är glada över att vi nu har enats om en tydlig och enkel definition för vilken typ av produkter som kan anses vara naturliga och ekologiska.”, säger Henrik Olténg initiativtagare till NOC Sweden.

Kriterierna innebär att 10 ingredienstyper inte får förekomma alls i produkterna, ’svarta listan’ och dessutom avråds från användning av ytterligare ett antal ingredienser, ’röda listan’. Ingredienserna på svarta listan är: mineralolja, syntetisk parfym, parabener, SLS, carbomer, PEG-ämnen, mikroplaster, syntetiska solskyddsfilter, formaldehyd och formaldehydavgivande ämnen samt GMO-producerade råvaror.

”Grundläggande för den här typen av produkter är att de ska vara tillverkade av naturliga råvaror utan syntetiskt eller på annat sätt tveksamt framställda råvaror. Det är viktigt för oss att visa konsumenterna vad som inte bör finnas i skönhetsprodukter och att det går att skapa effektiva produkter utan genvägar”, säger Maria Åkerberg, styrelseledamot i NOC Sweden.

”Naturliga ingredienser, helst med ekologisk framställning bör vara basen för all hudvård. Mineralolja och andra syntetiska ingredienser används inte minst för att göra produkterna billigare, men effekten på människa och miljö är fortfarande oklara och därför rekommenderar vi starkt att använda skönhetsprodukter med enbart naturliga ingredienser”, säger Emma Bergqvist, ordförande i NOC Sweden.

Kriterierna, som togs fram till NOC Swedens senaste årsmöte bygger på de mer komplexa definitioner som certifieringsorganisationer, t ex Ecocert/Cosmos tagit fram. NOC Sweden är dock ingen certifieringsorganisation utan en organisation som har till uppgift att synliggöra naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård och därmed hjälpa konsumenter till en effektiv, hälsosam och miljövänlig skönhetsrutin.