Årets förebild klar när Nolia Karriär hålls på fyra orter i Norrland

Under 2016 hålls Nolia Karriär, en mötesplats för personlig utveckling, utbildning och rekrytering, på fyra orter i Norrland. I Luleå, Umeå, Sundsvall och Östersund får besökarna träffa utbildningar, organisationer, företag och kommuner.

Dessutom är 2016 års förebild klar. Det är stuntmannen och programledaren Mårten Nylén, känd från bland annat Ninja Warrior Sverige.

Nolia Karriär hålls 2016 på fyra orter. Först ut är Luleå 16 februari, sedan följer Umeå 18 februari, Sundsvall 1 mars och Östersund 3 mars.

– Det känns jättespännande att få träffa kunskapstörstande människor på fyra orter i Norrland. Dessutom har vi uppdaterat vårt namn, vår webbplats och grafiska profil för att ännu bättre spegla vad vi gör och vad Nolia Karriär är, säger Elin Nyhlén, mässans projektledare.

På Nolia Karriär träffar besökarna utställare från universitet, högskolor, yrkeshögskolor, folkhögskolor och internationella utbildningar. På mässan, som är gratis att besöka, söker också företag, organisationer och myndigheter sin framtida personal och här berättar olika kommuner varför man ska bo och leva på just den platsen. Nolia Karriär arrangerar även en mängd intressanta föreläsningar och seminarier.

Årets förebild

Varje år väljs en intressant och inspirerande person till årets förebild. Den här gången är det stuntmannen och programledaren Mårten Nylén som medverkar på mässans alla fyra orter.Han är en av Sveriges mest välrenommerade tränare och hälsoutvecklare.

Mårten Nylén har en lång idrottsbakgrund med över 25 års erfarenhet av sport och träning och med hjärtat inom ”kampkonst” i vilket han coachat inte mindre än fem världsmästare. Han var tidigare huvudtränare i TV-produktionen Biggest Loser Sverige där hans extrema viktresultat idag är bland de största i världen. I våras var han programledare och expertkommentator i TV-succén Ninja Warrior Sverige, något han kommer att fortsätta med under 2016.

Elin Nyhlén är stolt över att kunna erbjuda en så intressant förebild men också glad över att man lyckats förlägga ett av mässtillfällena i Östersund.

– Vår ambition är att täcka så stor del av norra Sverige som möjligt och då är Östersund en naturlig plats att anordna mässan på. Jag hoppas att alla som funderar på framtidens utbildnings- och yrkesval kommer till våra mässor där vi samlat mängder med kompetens och information som man kan ta del av, berättar Elin Nyhlén.

Elin Nyhlén, projektledare
elin@nolia.se

Mötesplatsen för rekrytering och karriär har i år arrangerats i 22 år. Genom åren har omkring
200 000 personer besökt mässan. På Nolia Karriär kan man möta utbildningar inom alla nivåer. Här finns högskolor och universitet, internationella utbildningar och yrkesutbildningar men också till exempel folkhögskolor samt både branscher och företag.

År 2016 hålls Nolia Karriär på fyra orter: Luleå -16 februari, Umeå -18 februari, Sundsvall -1 mars, Östersund -3 mars.