Bränn fett med Fredrik Paulún

Bränn fett med Fredrik Paulún

I sommar besöker Fredrik Paulún - Sveriges mest kände näringsfysiolog - Stora Nolia i Piteå där han ska föreläsa om fettförbränning, sälja sina egna produkter i Mathallen och laga mat i Stora Nolias provkök.

– Jag kommer att ge vardagliga tips för alla, det handlar om att lägga till saker i kosten istället för att ta bort något!

– Fettförbränning handlar om att lägga till olika saker såsom t.ex. kryddor , fisk, proteinkällor, nötter, ägg - helt naturligt minskar man då på det som är mindre nyttigt. Att ändra sin livsstil handlar om att lägga till något positivt - det blir roligt, då försvinner det negativa.

Han betonar också vikten av att hitta vanor som kan hålla livet ut.

– Bra fettförbränning och mer energi när du tränar gör att hälsan förbättras. Det är viktigt att man skapar sig nya vanor. Man ska äta mycket mat som man håller sig mätt på, mat utan socker, med mycket protein och nyttiga fetter – laga mat från grunden. Lägg dig till med vanor som du kan hålla livet ut, uppmanar han.

Han har också egna produkter bl.a. bröd, müsli, juice med antioxidantrika frukter och bär smoothies, kokosvatten m.fl. som han kommer att sälja i Mathallen vid Stora Nolia.

– Det är produkter där näringsvärdet är satt i fokus, produkter utan socker och transfetter men med mycket antioxidanter och näring.

Vid Stora Nolia kommer Fredrik Paulún även att laga mat av sina produkter.

– Det blir exempel på mat som man kan ta med sig på picknik, mat för matsäck - naturligtvis blir det nyttig sådan, avslutar han.

För mer information kontakta

Maria Wikström, Nolia AB, koordinerare för Nolia, Hälsans Hus, mobil 073-802 66 44

Fredrik Paulún, Paulún Produktion AB 070-333 78 44

Eva Lundqvist, Nolia AB, mediaansvarig Stora Nolia, mobil 070-331 23 88

(Text och bild får användas fritt i det här sammanhanget. Foto: Peter Knutson)

Fredrik Paulún är Sveriges mest kände näringsfysiolog, Nutritionist dvs. filosofie magister i nutrition, och har arbetat med kost och hälsa sedan slutet av 1980-talet. Han har gjort otaliga framträdanden i olika program (t ex Frivolt, Elixir och olika debattprogram) genom åren men är mest känd från SVT:s Toppform. Fredrik har varit med i många radioprogram och är Radio Örebros egen husnutritionist. Fredrik skriver artiklar, frågespalter och citeras ofta i tidningar. Under åren har han skrivit för ett tiotal olika tidningar.

Fredrik har skrivit ett stort antal böcker som har översatts till flera språk och sålt ca 1 200 000 exemplar.

År 2004 startade han Paulúns näringscenter ( www.pnc.nu) tillsammans med näringsfysiologen Martin Brunnberg som han känt i många år. Näringscentret erbjuder kostrådgivning, olika typer av mätningar samt kostrådgivarutbildningar. Det blev snabbt en populär verksamhet och numera hålls kurserna runt hela landet.

2005 var året som Fredrik lanserade sitt bröd (Det perfekta brödet) tillsammans med bagerigrossisten Kåkås. Eftersom samarbetet mellan Fredrik och Kåkås uppskattades av bägge parter beslöt de sig att gemensamt även lansera Paulúns livsmedel i dagligvaruhandeln. Dessa livsmedel ska ha alla de näringskvaliteter som Fredrik kräver och vara de absolut nyttigaste alternativen på marknaden. De ska bl.a. ha rätt fetter, inget tillsatt socker, mycket antioxidanter och fibrer för att nämna några faktorer.

www.paulun.se

Stora Nolia är Nolia AB:s största mässa och en av de största mässorna i Skandinavien. Stora Nolia hålls varje år: vartannat år i Piteå och vartannat år i Umeå. Evenemanget pågår i nio dagar, i år 4-12 augusti. Årligen besöks mässan av ca 100 000 besökare och ca 800 utställande företag. År 2012 firar vi dessutom den 50:e mässan. På Stora Nolia fokuserar vi på nyheter och traditioner. Här skapas klassisk och uppskattade produktområden som Industri & teknik, Fritid, Bo & bygg och Konsumtion samt en spännande blandning av nyheter med inspirationsutställning, saluhall, hantverk och trädgårdsoas med ett trädgårdscafé samt Hälsans Hus – här vill vi inspirera till hälsa och välbefinnande för hela familjen. Här hålls föreläsningar, aktiviteter, försäljning och demonstration av produkter inom hälsa och skönhet.

www.nolia.se/stora