CSR på Nolia Ledarskap: Så bygger du samhällsnytta och skapar utveckling

För Sparbanken Nord är det viktigt att skapa utveckling. Det gör de med ett stort och långsiktigt samhällsengagemang i allt från äldrevård till besöksnäring. Dess vd, Gunnar Eikeland, kommer till Nolia Ledarskap i Piteå för att delta i ett samtal om att bygga samhällsnytta och varumärke med CSR.

För över 200 år sen skedde en förändring i den europeiska bankvärlden när kyrkoherden Henry Duncan fick en idé: Vem som helst, inte bara rika människor, skulle när som helst kunna sätta in vilket belopp som helst på banken. I Sverige fick sparbanksrörelsen stor framgång under 1800-talet och att pengarna skulle återinvesteras regionalt var en självklarhet.

Sparbanken Nord drivs i dag av i stort sett samma grundidé som för 200 år sedan med en grundtrygghet i den lokala närvaron med kontor i 10 av Norrbottens 14 kommuner.

Med från grundidén finns också ett omfattande engagemang och stöd till samhällsutvecklingen, ibland genom att delta i samtal men också genom viktiga investeringar.

– Vi har med oss i våra historiska gener att vara en aktiv part, inte bara som bankaktör, för att utveckla regionen. Det gör vi genom att bland annat stötta allmännyttiga uppdrag i allt från traditionell sport och kultur till frågor som rör samhälls- och näringslivsutveckling, säger Gunnar Eikeland, vd för Sparbanken Nord som är den tredje största sparbanken i landet.

Sparbanken Nord är en stark partner till Företagarna samt är med och främjar branscher, inte minst besöksnäringen. Swedish Lapland är en partner de arbetar långsiktigt med.

Ett annat område är samhällsutveckling. Under parollen ”Lagkamrat - en investering i livets viktiga skeden” har Sparbanken Nord och Allsvenska Piteå IF:s fotbollsdamer tillsammans med Helikopter Brand Design startat ett nytt, unikt samarbete med ett antal äldreboenden i Piteå kommun.

Men Sparbanken Nord deltar också i en mängd mötesplatser, inte minst på många kommuners näringslivsgalor.

– Ibland deltar vi även på större event, som Nolia Ledarskap, där vårt engagemang bygger på att främja ledarskapsutveckling i regionen. I grunden ligger en vilja att utveckla ledarskapet. Om vi kan vara del av en mötesplats som är en katalysator för utveckling är det sunt för Norrbotten och den affärsmässiga utvecklingen i vår region.

– Det är tydligt att vi har liknande tankar om engagemang och utveckling, men med olika roller där vi är med och stöttar och Nolia arrangerar, säger Gunnar Eikeland, vd för Sparbanken Nord.

Annica Marcusson, projektledare
annica.marcusson@nolia.se

Fakta:
När: 26-27 oktober 2016.
Var: På Nolia Konferens i Piteå, Olof Palmes Gata 4A.