​André Pops leder även årets konferens med säker hand

André Pops, den femfaldige vinnaren av Årets bästa sport-tv-profil på Kristallengalen, är också en uppskattad "programledare" på Nolia Ledarskap där han får högsta betyg i kundenkäten. Han kommer att leda konferensen i Piteå som pågår 26-27 oktober.

Att fyrabarnspappan André Pops är ett proffs ut i fingerspetsarna kan alla som deltagit under Nolia Ledarskap vittna om. Efter att ifjol ännu en gång lett Nolia Ledarskap fick han högsta betyg i kundenkäten.

Han tar inte på sig särskilt många externa uppdrag, men kommer gärna för att vara "programledare" och moderator under Nolia Ledarskap.

– Det är väldigt roligt att få leda konferensen och att få träffa så många intressanta människor, säger André Pops.

Det märks tydligt att han verkligen är genuint intresserad av de människor han samtalar med och har man lett både Valstudio, Olympisk vinterstudio, sändningarna från fotbolls-VM och nu senast idrottsgalan, finns erfarenhet så det räcker.

Något inte alla känner till är att André Pops redan som ung hade siktet inställt på tv-sporten. När han var sex år berättade han för föräldrarna om sina framtidsplaner och en av uppsatsböckerna från lågstadiet börjar med: ”Hej och välkommen till sportstudion”.

Idrotten har också varit en del av hans privatliv. Förre utförsåkaresset och SVT:s alpine expertkommentator under 28 år, Stig Strand, vigde André och hustrun Malin.

Dessutom har André Pops skrivit en barnbok, Vinterkampen, som handlar om Emma som hittar en hemmagjord pokal och sätter igång ett hemmagjort OS tillsammans med sin bror.

Han hade inte bara ett, utan flera erbjudanden om praktik när han gick på Journalisthögskolan. Valet stod mellan Rapport, TV4-nyhetern eller TV-sporten. Lärarna tyckte att han skulle välja Rapport då det hade mest status, men en lärare bad honom tänka lite längre och fundera på var han ville vara om fem år – på en idrottsarena eller Rosenbad. Den läraren fick ett särskilt tack när André Pops var julvärd 2010.

Till sist kan alla besökare känna sig extra säkra med "Pops" som ledare av konferensen. Han har visat att han kan hjärt-lungräddning när han hösten 2015 räddade livet på en man under ett friluftslopp där André Pops deltog. Den räddade mannen inte bara överlevde, utan klarade sig utan bestående men.

Annica Marcusson, projektledare
annica.marcusson@nolia.se

Fakta:
När: 26-27 oktober 2016.
Var: På Nolia Konferens i Piteå, Olof Palmes Gata 4A.