Genomgång på mässområdet med skogsmaskinsjättarna

Nu har skogsmaskinstillverkarna inspekterat demonstrationsytorna inför Skogsnolia, som hålls några mil söder om Umeå 16-18 juni 2011.

Flera av de stora skogsmaskinstillverkarna hade representanter på plats i torsdags, 30 september, när de nya demonstrationsytorna visades inför nästa års Skogsnolia. Förutom nya demoytor blir mässområdet i stort sett detsamma som senast, 2008.
Anledningen till att det kommer att ha gått tre år sedan förra gången är att Skogsmaskinsleverantörerna velat synkronisera de två stora skogsmaskinsmässorna för att få en mässa vart annat år i Sverige att ställa ut på – framför allt av kostnadsskäl.
– Det är enormt dyrt, mycket dyrare än andra maskinmässor, att delta på en skogsmaskinsmässa med sina särskilda krav på organisation, personal och logistik, säger Maskinleverantörernas vd, Björn Bäckström.
Uppehållet och den ljusnande skogskonjunkturen gör förväntningarna inför nästa års mässa stora bland skogsmaskinstillverkarna.
– Redan nu är det full fart på många håll i skogen och det ska bli intressant att se hur mycket ytterligare som hänt till nästa sommar, säger Per Väppling, försäljningschef på John Deere.

Sten Kanebo, försäljningschef i Sverige på Komatsu Forest som tillverkar Valmet skogsmaskiner, var av samma åsikt.
– Det var länge sedan vi haft så stora förväntningar inför ett Skogsnolia som den här gången, säger han.

Att det är Skogsnolia som gäller för de stora skogsmaskinstillverkarna var alla på plats eniga om, något Erling Lindberg, försäljningschef i Sverige för EcoLog kunde bekräfta.
– Ska man se stora skogsmaskiner är det hit till Skogsnolia man ska åka. Det är också här vi demonstrerar den i skogen.

Även från Nolias håll är man förväntansfull inför mässan.
– Det är spännande att branschen nu känner ökad optimism och att förväntningarna inför Skogsnolia ökar, säger Margaretha Lundquist, VD Nolia AB.

Skogsnolia är sedan starten 1984 en av de viktigaste skogsmässorna i Sverige med cirka 200 utställare och 14 000 besökare. 2011 pågår mässan mellan den 16 och 18 juni i Hörnefors, tre mil söder om Umeå.

Mer information om Skogsnolia 2011 hittar du på www.nolia.se/skogs

Frågor? Kontakta:
Margaretha Lundquist, vd Nolia AB
E-mail: margaretha.lundquist@nolia.se

Tillsammans skapar vi framtidens mötesplatser. Attraktiva mötesplatser för affärer, information och kompetensutveckling. Mässan Stora Nolia är regionens årliga mötesplats för näringslivet och Sveriges besöksmässigt största årliga mässa. Nolia AB, Norrlands största mässarrangör, ägs av Umeå och Piteå kommun. Mer information om Nolia finns på hemsidan: www.nolia.se

För mer information kontakta Margaretha Lundquist