Nu öppnar Skogsnolia

I dag, torsdag 11 juni, öppnar Skogsnolia sina portar i mässområdet i Hörnefors, tre mil söder om Umeå. Det är årets viktigaste skogsmässa med allt från de största skogsmaskinerna till de minsta tallplantorna.

Hela 55 procent av den produktiva skogsmarken och 45 procent av virkesförrådet finns i norra Sverige. Här finns också minst hälften av alla landets skogsmaskiner. Därför är det ingen slump att årets viktigaste skogsmässa hålls just här.

En som har god kunskap om mässans betydelse är Åke Sandström. Han brukar kallas Skogsnolias grundare och är också den som tog initiativ till en norrlandskonferens om skogen redan 1979 i anslutning till SLU:s skogliga fakultets ankomst till Umeå. Denna första konferens hölls under Stora Nolia, Sveriges största besöksmässa.

Tillsammans med Nolias dåvarande vd, Allan Risberg, föddes tanken om en egen mässa för skogen.

– När jag prickade av på en karta upptäckte jag att huvuddelen av Sveriges företag som sysslade med skogsmaskinteknik fanns i norra Sverige.

Han tog bland annat kontakt med SMF:s dåvarande ordförande och planerna tog fart.

– Att det världsledande skogstekniska klustret finns i regionen har bidragit till Skogsnolias tillkomst och utveckling. Men utan en stabil mässorganisation som kunnat genomföra mässorna på ett så bra sätt hade det inte gått, säger Åke Sandström.

Att mässan alltid legat i framkant när det gäller maskinnyheter, inte minst, visar det faktum att redan första mässan 1984 lanserade ett av maskinvärldens stora tekniksprång, världens första specialbyggda engreppsskördare, Valmet 901. Med engreppskördare menas att fällning, kvistning och kapning kan göras i ett enda grepp i stället för två som tidigare lösningar använt. Engresskördare har sedan dess varit den dominerande skördarlösningen för alla världens skogsbruk som använder kortvirkesmetoden.

Skogsnolias projektledare, Kristin Olsson, är glad över att mässan nu äntligen startar.

– Det är fyra år sedan sist och det kommer besökarna att märka. Många nyheter, nytänkande och nya utställare. Men de kommer också att känna igenom området, som är det samma som de senaste tre gångerna. Jag hoppas att också nya besökare ska komma till mässan som på ett intressant och spännande sätt visar upp en av Sveriges stora basnäringar, säger Kristin Olsson.

Mer information om Skogsnolia 2015 hittar du på www.nolia.se/skogs

Fakta Skogsnolia

Skogsnolia är sedan starten 1984 en av de viktigaste skogsmässorna i Sverige med drygt 200 utställare och 14 000 besökare.

Datum: 11-13 juni, 2015

Plats: Hörnefors, tre mil söder om Umeå.

Arrangör: Nolia AB (www.nolia.se)

Mer information om Skogsnolia 2015 hittar du på www.nolia.se/skogs

För mer information om Skogsnolia, kontakta:

Kristin Olsson, projektledare, Nolia: 090-16 34 02 Mobil: 070-255 61 95

Mail: kristin.olsson@nolia.se

Pressansvarig: Erik Säfvenberg Mobil: 072-236 26 00

• skogsnolia

• Luleå

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.