Nu startar de nationella Släktforskardagarna i Umeå

Med 88 utställare och ett digert föreläsningsprogram, som bland annat bevakas av Utbildningsradion, öppnar årets nationella Släktforskardagar dörrarna till allmänheten på lördag morgon. Men redan under fredagen smygstartar dagarna med en fängslande dag i krigets spår.

– Det känns fantastiskt att äntligen vara igång, säger Kristina Naréus, projektkoordinator på Nolia AB.

Släktforskardagarna i Umeå smygstartar på fredagen med bland annat stämma, men också med en resa under eftermiddagen som tar resenärerna till bland annat Ratan och Sävar för en fängslande dag i krigets spår.

På lördagen öppnas dörrarna till ett omfattande föreläsningsprogram som inleds klockan 10.00 med invigning. Det blir tal av Magdalena Andersson, landshövding i Västerbotten, Margareta Rönngren, kommunalråd i Umeå, Erland Ringborg, ordförande i Sveriges Släktforskarförbund och Anna Nyberg, ordförande i Södra Västerbottens Släktforskare.

Anna Nyberg ser fram emot dagar med intressanta föreläsare och mängder med utställare.

– Alla monterplatser är fyllda och vi har även fått ändra i programmet för att ge fler möjlighet att lyssna till föreläsningar som blivit fullbokade – som till exempel Fredrik Olsson Spjuts föreläsning om järnhanteringens historia, säger hon.

Anna Nyberg tycker att årets Släktforskardagar har en tydlig norrländsk prägel.

– Vi har många föreläsningar som handlar om förhållanden i norra Sverige, som det norrländska industridramat, lappskattelanden, att söka samiska rötter och skogsfinnarnas kolonisation i Norrland. Dessutom har vi intressanta föreläsningar om Norge och Finland men också om ny, spännande teknik – som att släktforska med DNA.

Hon berättar att det hade blivit svårt att genomföra årets Släktforskardagar utan Nolia.

– Samarbetet och engagemanget har varit helt fantastiskt. Vi hade aldrig kunnat arrangera detta i föreningen utan att Nolia tagit ett stort ansvar för projektledningen av dagarna, säger Anna Nyberg.

Södra Västerbottens Släktforskare håller i invigningen, programmet och upplägget för banketten medan Nolia tar ett stort ansvar för allt annat. En fördel i sammanhanget är att Nolia har en projektkoordinator med ett stort intresse för släktforskning.

– Jag har släktforskat i över tio år och för mig känns det väldigt roligt att vi fått förtroendet att hjälpa till med arrangemanget, säger Kristina Naréus, projektkoordinator på Nolia som tillsammans med projektledaren Kristin Olsson varit två av de som arbetat närmast Släktforskarförbund och föreningar.

Tommy Abrahamsson, vd för Nolia AB, är stolt över att Nolia fått tillfälle att bistå med sin kompetens kring att skapa mötesplatser.

– Vi har en väldigt bra organisation för att hantera den här typen av projekt och duktiga, engagerade medarbetare som har förmågan att, i samarbete med andra aktörer, kunna skapa mötesplatser som är attraktiva för utställare och lockar mycket besökare. Det här visar än en gång att Norrland bjuder på några av de bästa mässorna, konferenserna och kongresserna, säger Nolias vd.

Kristina Naréus
Projektkoordinator Nolia AB
kristina@nolia.se

Släktforskardagarna arrangeras varje år på olika platser i Sverige med Sveriges Släktforskarförbund som den sammanhållande organisationen. Nu har turen kommit till Norrland och Umeå där Släktforskardagarna hålls 20-21 augusti 2016. Arrangör är Södra Västerbottens Släktforskare med stöd av Sveriges Släktforskarförbund och i samarbete med Nolia AB samt huvudsponsorn ArkivDigital. Årets tema är ”Fjällen, skogarna, älvarna och människorna”.