Pia Johansson lovar skratt och aha-upplevelser på Släktforskardagarna

En av föreläsarna under årets Släktforskardagar som hålls i Umeå 20-21 augusti är skådespelaren, regissören och tv-personligheten Pia Johansson.

– Jag har haft lyxen att bli släktforskad på och fått känslan av att höra samman, en känsla jag tror många släktforskare känner. Jag ser mycket fram emot att få komma till släktforskardagarna i min gamla hemstad, Umeå, säger Pia Johansson.

Färgstarka skådespelaren Pia Johansson är ett känt ansikte för de allra flesta svenskar. Hon har stor rutin och lång erfarenhet från tv och teaterscenen – både som skådespelare och regissör. Hon kommer till Släktforskardagarna i Umeå för att föreläsa med rubriken: Är vi våra gener, eller är det för sent att ändra sig?

Hon berättar att det blir en föreläsning om ursprung, kreativitet och improvisation.

– Jag släktforskar faktiskt inte själv men var med i tv-programmet ”Vem tror du att du är” där de släktforskade på mig. De ville ha några linjer att forska vidare på och fick två: min mormor, uppvuxen i Åsele, som jag ville veta mer om hennes samiska ursprung. Sedan ville jag veta mer om min pappa, som var tungdykare, säger hon.

I programmet fick hon bland annat veta att hon hade en släkting som halshöggs och var den sista halshuggningen på den orten. Hon fick även träffa historieforskare som skrivit om mordet.

– Forskarens släkting hade faktiskt tittat på halshuggningen.

Hon har stor förståelse för att intresset för att släktforska är så stort.

– Historien får liv och det går att känna att det inte är så länge sedan det hände. Det skapar en känsla av att vi alla hör samman oavsett generationer.

Pia Johansson menar att hur vi än levt, ända haft samma sorts relationer och eventuella problem med till exempel kärlek eller mat.

Att Pia Johansson under Släktforskardagarna föreläser om kreativitet och improvisation är ingen slump. Dessa två ämnen hänger ihop mer än man kan ana, enligt henne.

– Det ena föder det andra och man ska inte låta det ena sitta i vägen för det andra. Som skådespelare är jag också väl skickad att tala om kroppsspråk. Vad signalerar jag? Hänger det jag säger ihop med hur jag säger det? Vad är första intrycket av någon?

Under Pias inspirerande föreläsningar blir det oerhört mycket skratt och igenkänning.

– Vi är de vi tror att vi är och sitter lätt fast i bilden av oss själva. När min lärarinna frågade mig vad jag ville bli när jag blev stor, svarade jag: pilot. ”Nej, flygvärdinna heter det”, sade hon då. Många kanske aldrig lever sin dröm. Jag hoppas kunna bjuda på lite skojiga saker med publiken, säger Pia Johansson och berättar att hon har ett intressant släktled:

– Jag är släkt med Lotta Engberg, Linda Lindorff och Roger Pontare. Vi härstammar ur samma led, Finn-Pål.

Dessutom tycker hon att de ska bli roligt att komma till sin gamla hemstad, Umeå.

– Nolia, där Släktforskardagarna hålls, ligger bara tvärs över vägen från Dragonskolan där jag varit elev, berättar Pia Johansson.

Kristina Naréus
Projektkoordinator Nolia AB
kristina@nolia.se

Släktforskardagarna arrangeras varje år på olika platser i Sverige med Sveriges Släktforskarförbund som den sammanhållande organisationen. Nu har turen kommit till Norrland och Umeå där Släktforskardagarna hålls 20-21 augusti 2016. Arrangör är Södra Västerbottens Släktforskare med stöd av Sveriges Släktforskarförbund och i samarbete med Nolia AB samt huvudsponsorn ArkivDigital. Årets tema är ”Fjällen, skogarna, älvarna och människorna”.