​Program för Stora Nolia torsdag 6 augusti

Stora Nolia torsdag 6 augusti är det Mat- och trädgårdsdagen med fullt program på om växter på Hälso- & Fritidsscenen. Dessutom lagar Gustav Trägårdh, vinnare av Kockarnas Kamp 2014, mat i Electrolux Home Köket.

– Det ska bli väldigt roligt att komma och laga mat inför publik på Stora Nolia, men det är också lite speciellt att behöva prata och vara trevlig samtidigt som jag ska laga mat, säger Gustav Trägårdh.

Torsdag 6 augusti blir fokus på mat och trädgård.

Gustav Trägårdh, vinnare av Kockarnas Kamp 2014 vann med juryns motivering: ”Lugn som en filbunke! Riktigt vällagad modern restaurangmat med personlighet, omtanke och enkelhet”.

Gustav Trägårdh började läsa till ingenjör, men tröttnade och hamnade på en kockutbildning. I dag arbetar han tillsammans med sin mentor Ulf Wagner på Sjömagasinet, där han är köksmästare och delägare. Sjömagasinet erhöll en stjärna i Guide Michelin 2013.

Han tycker att det är viktigt att man tycker att det är roligt att laga mat.

– Det behöver inte vara storslaget och hemlagat varje dag. Alla har en vardag och ibland fungerar hämtpizza bättre än att ställa sig och laga maten om man bara känner sig stressad.

Han märker att allt fler ser mat som en upplevelse och är tacksam över intresset.

– Mat berör alla människor och det gör att nästan alla har en relation till mat. Jag är tacksam för att befinna mig i en tid då intresset för mat och matlagning är så stort som det är nu, förklarar Gustav Trägårdh.

För den musikaliska underhållningen på stora scenen står under dagen Vi heter JA!

De är vinnare i SM för Gatumusikanter 2014 och betecknar sig själva som ett högenergiskt akustiskt band för alla som behöver kärlek. Musikaliskt befinner de sig i gränslandet mellan vispunk och progabilly.

Johan Wallén, sångare i Vi heter JA! förklarar skillnaden mellan att spela som gatumusikanter och att stå på en scen.

– Skillnaden är att vi har mikrofoner. Vi vill ha vara nära och aktiva och vill göra det så svårt som möjligt att inte älska oss. Det brukar vara allsång när vi drar igång, säger Johan Wallén.

Hur ska man då förbereda sig för allsången?

– Gå in och lyssna in på Spotify på Vi heter JA! Där finns många roliga överraskningar.

Deltar ni även i SM i år?

– Spelningen på Stora Nolia är den sista i Umeå innan vi åker ner för att försvara vår titel i SM gör gatumusikanter, förklarar Johan Wallén.

På hundscenen blir det program med polisen och försvarsmakten under temat ”Den samhällsnyttiga hunden in action”.

Det blir också förevisning av olika typer av polishundar i arbete, som kriminalsökhunden, patrullhunden samt narkotika- och vapenhunden .

Torsdag 6 augusti
Mat- och trädgårdsdagen

Stora Utescenen

14.00 Vi heter JA! Underhåller så att det svänger ordentligt. Vinnare i SM för Gatumusikanter 2014. Ett högenergiskt akustiskt band för alla som behöver kärlek. Musikaliskt befinner de sig i gränslandet mellan vispunk och progabilly.

Konferencier Åsa Ivarsdotter

Electrolux Home Köket - hall 7

11.00 och 14.00 Gustav Trägårdh, vinnare av Kockarnas Kamp 2014

”Lugn som en filbunke! Riktigt vällagad modern restaurangmat med personlighet, omtanke och enkelhet” var motiveringen från juryn i Årets Kock 2010 när Gustav Trägårdh tog hem segern till Göteborg. Gustav är killen som började läsa till ingenjör men tröttnade på detta och av en slump blev det en kockutbildning. Efter att ha jobbet på en rad olika restauranger hamnade Gustav på Fiskekrogen och där fanns Ulf Wagner – tycke uppstod och Gustav följde med till Basement Restaurant & Bar, blev köksmästare och 2004 erhöll Basement en stjärna i Guide Michelin. 2011 flyttade Gustav med Ulf Wagner till Sjömagasinet, där han är köksmästare och delägare.

Även Sjömagasinet erhöll en stjärna i Guide Michelin 2013.

Gustav kommer att laga följande:

Tartar på sotad rensadel med rökt surgrädde, pickles på ekskivling och rödlök, brynt smör samt brödcrisp, Kalixlöjrom och kryddgrönt

Konferencier Åsa Ivarsdotter

Hälso- & Fritidsscenen - hall 8

11.00 Vinterhärdiga nyheter inom frukt och bär - Leif Blomqvist, plantskolemästare och författare, från Blomqvist plantskola AB berättar mer.12.00 Örter före och efter träning - Alexandra De Paoli

14.00 Låt oss göra världen bättre med choklad - Jenny Berg, Vintage Plantations Chocolade

15.00 Kom i livsbalans med wellness – Ett inspirerade föredrag om åtta vägar till wellness genom yoga, pilates, meditation, ayurveda, mat, träning, spa och dans. Teori varvas med enklare prova på moment. Ett lättsamt föredrag om nutidens egenvård med fokus på att inspirera, engagera och aktivera. Innehållet bygger på Annette Lefterows nya bok, Din guide till wellness.

Hälso- & fritidsytan - hall 8

13.00 Funktionell träning med dagens workout -Prova på bänkpress, bicepstävling och Strongman tillsammans med Boxen Umeå.

Trädgårdscafeét

14.00 Alexandra lär oss odla örter

Campingscenen - Campinggatan

13.00- 14.00 Saftkalas och andra små upptåg - Tillsammans med Husbilsklubben.

Dungen 11.00–14.00

Gillar du att pyssla och snickara? Kom till Pysselkojan och pyssel-Jenny, känd från barn-TV. Här väntar massor av naturens skatter på att du ska förvandla dem till något fantastiskt.

Hundscenen Polisen & Försvarskaten

Den samhällsnyttiga hunden in action

Polishunden är ett stöd till medborgarna och ett hjälpmedel i polisverksamheten. Framför allt används polishunden för att rädda liv och för att stötta utredningsverksamheten. Polismyndigheten deltar på Stora Nolia med polishundar och hundförare för att visa upp hundens mångsidighet i polisverksamheten. I montern får du även chansen att titta närmare på polisfordon och ställa frågor till poliserna som finns på plats.

11.30–13.00 Polishundens arbete - Polisen visar upp polishundens arbete i tre akter med tre olika brottsplatser: Kriminalsökhunden – Ett överfall har skett. Vem är gärningsmannen och var finns han?

Patrullhunden – Ett villainbrott har ägt rum. Går det att spåra tjuven? Narkotika- & vapenhunden – Ett fordon har stoppats i en kontroll, men vad gömmer sig i bilen?

14.00–15.30 Polishundens arbete - Polisen visar upp polishundens arbete i tre akter med tre olika brottsplatser: Kriminalsökhunden – Ett överfall har skett. Vem är gärningsmannen och var finns han?

Fakta Stora Nolia
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största årliga besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätts 395 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 1 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.
Tidpunkt: 1-9 augusti 2015
Plats: Umeå
Webb: www.nolia.se/stora

För mer information kontakta:
Lars Olovson, projektledare, Stora Nolia
lars.olovson@nolia.se
Erik Säfvenberg, pressansvarig
erik.safvenberg@dynamopress.se

• stora nolia

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.