Skellefteå kommun tilldelas hållbarhetspris under Wood Building Summit

Under Wood Building Summits kvällsmingel delades Thyréns hållbarhetspris ut. Priset kallas Litet avtryck, stort intryck och går i år till Skellefteå kommun för att i flera år strategiskt arbetat för ett mer hållbart byggande. Det är första gången priset går till en kommun.

Under kvällen delades Thyréns hållbarhetspris i samband med Wood Building Summit som anordnas av Nolia AB. Det är första gången priset delats ut i Skellefteå och det är första gången priset går till en kommun.

Motiveringen lyder: ”Skellefteå kommun har i flera år strategiskt arbetat för ett mer hållbart byggande. Genom de egna projekten och genom att tydligt visa sina ambitioner på vägen mot det hållbara samhället har man blivit en inspirationskälla för andra byggherrar. Detta stämmer väl överens med prisets motto – litet avtryck, stort intryck.”

Priset delades ut av Daniel Wallström, regionchef på Thyréns och Helena Markgren, affärschef fastighet och byggnad på Thyréns region norr. Kommunalrådet Lorents Burman tog emot priset.

– Jag får säga tack å kommunens vägnar. Samtidigt vill jag säga att vi inte bara har en strategi, vi har också gjort verktygslåda av våra intentioner. På konferensen ser jag att flera kommuner deltar. Så här ser priset ut, säger Lorents Burman med en tydlig passning till andra kommuner.

Margaretha Lundquist, projektledare

E-mail: margaretha.lundquist@nolia.se

Telefon: 070-585 05 48

E-mail: erik.safvenberg@dynamopress.se

Telefon: 072-236 26 00

Wood Building Summit hålls 3-4 november 2015 i Skellefteå och anordnas av Nolia AB. Det är en återkommande mötesplats för att sprida kunskap det senaste inom effektivt och klimatsmart träbyggande. Skellefteå är utan tvekan den bästa platsen för detta eftersom detta är en stad som är ett föredöme när det gäller triple helix.

Konferensens samarbetspartners är Luleå tekniska universitet, Lindbäcks bygg, Martinsons, SP, Skellefteå kommun, Träcentrum norr, Tyréns, Consultec, Setra, Trästad och Växjö kommun.

• inspirerande föreläsningar
  • wood building summit
  • byggande i trä

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.