Stort intresse för Euro Mine Expo i Skellefteå

Den kombinerade fackmässan och konferensen Euro Mine Expo i Skellefteå 21-23 oktober ser ut att bli en succé. Mässan, som arrangeras för första gången i år, är fullbokad och företag står i kö för att få vara med. Evenemanget siktar på att bli en återkommande internationell mötesplats för gruvindustrin med tillhörande näringar. Utrikesminister Carl Bildt invigningstalar och Maud Olofsson avslutningstalar.

- Det stora intresset visar att det finns ett behov av den här typen av evenemang i vår del av världen. Intresset innebär givetvis också ett stort ansvar, deltagarna kommer med stora förväntningar. Nu är det upp till oss att motsvara dem, säger Lennart Gustavsson, på Georange som arrangerar Euro Mine Expo på Expolaris Kongresscenter tillsammans med Nolia.

Mässdelen på Euro Mine Expo är redan fulltecknad. 95 utställande företag har fått plats, 16 står på kö för att få ställa ut. Företagen kommer från 10 olika länder och 3 olika världsdelar: Europa, Nordamerika och Australien. 45 procent av utställarna är utländska.

- Den starka internationella prägeln är helt i linje med vår målsättning att Euro Mine Expo ska bli en internationell mötesplats som arrangeras vartannat år, säger Margareta Lundquist, vd på Nolia.

Representanter från prospekterings- och gruvindustrin deltar, liksom utrustningstillverkare, entreprenadföretag, konsult- och tjänsteföretag samt personal från forsknings- och utbildningsinstitut, myndigheter och kommuner.

- Det är en spännande mix av stora etablerade aktörer och mindre som är på väg att etablera sig, säger Lennart Gustavsson.

Besökarna får inte bara tillfälle att ställa ut och ta del av nyheter inom teknik, produkter och tjänster, utan också möjlighet att diskutera affärer, bygga nätverk och delta i seminarier. Dessutom finns chansen till studiebesök på Rönnskärsverken och gruvorna i Renström och Kristineberg samt Sveriges Geologiska Undersökningars mineralinformationskontor i Malå.

Lennart Gustavsson, Georange, 0953-211 10, 070-343 96 85, ordf@georange.se
Margareta Lundquist, vd Nolia, 090-16 34 03, 070-585 05 48, margareta.lundquist@nolia.se
Lena Modig, projektledare Euro Mine Expo, 090-16 34 04, 070-575 17 25, lena.modig@nolia.se

Läs mer om Euro Mine Expo på www.euromineexpo.se <http://www.euromineexpo.se>