Sverige – energikälla för hela EU

Den globala energiomställningen ger Sverige stora fördelar. Det menade både Tomas Kåberger, generaldirektör på Energimyndigheten, och Peter Eriksson, miljöpartiets språkrör, när de invigde Nolia Energi- och Miljövecka på Pite Havsbad. Enligt dem kommer behovet av förnyelsebar el att skapa många nya företag, många nya jobb och framtidstro.

- Sverige har gott om biomassa och det blåser bra. Så är det inte i alla EU-länder. Många saknar möjligheter att skapa egen förnyelsebar el. Då måste de köpa den från någon annan för att klara målen. Sverige har mycket goda chanser att bli en stor exportör av grön el, betonade Kåberger.

Han fick medhåll av Peter Eriksson.
- Vi har vinden och skogen, tillgångar som många andra saknar.

Sedan kom Eriksson in på energisatsningarna i Piteå där världens första fabrik för industriell tillverkning av grön talldiesel nyligen invigdes, liksom världens första pilotanläggning för framställning av drivmedlet BioDME.
- Första gången jag tittade på försöken så var arbetet i stöpsleven och anläggningen liknade mer ett mindre destilleri i Skottland. Men sedan har utvecklingen i Piteå svarat för en fantastisk resa genom långsiktig planering och ett brett samarbete. Förgasningen av biomassa är i dag en av de mest spännande förbränningsteknikerna med en stor global marknad.

Lägg därtill att Europas största vindkraftspark, med 1 101 vindkraftverk, har börjat byggas i kommunen.
- För att nå målen behöver vi samarbeta. Därför är jag glad att se så många här, sade Kåberger och beskrev det globala arbetet med omställningen till förnyelsebar energi.

Han suddade ut bilden av Nordamerika och Kina som de stora miljöbovarna.
- Det är skillnad på vad som görs och vad som sägs. Både USA och Kina bygger idag mer vindkraft än Europa. Kina är också i dag det land som har flest elfordon per capita, de har större yta solfångare per invånare än Europa och tillverkar flest solceller i världen.

Helena Stenberg, s, kommunalråd i Piteå konstaterade:
- Skogen är vår historia, nutid och framtid. Vi tar gärna intryck men vill även ge avtryck.
Invigningen avslutades med skönsång av Nanna Helgadottir.

Pressbilder: http://www.nolia.se/photoAlbum/index.php?E_id=43

Mer information om v46 piteå - Nolia Energi- och miljövecka hittar du på www.nolia.se/v46

Margareta Lundquist
vd Nolia AB