Välfyllt program och många utställare till Nolia Trädgård

Nolia Trädgård är den norrländska mötesplatsen för alla som gillar trädgård. Mässan, som pågår 15-17 april i Umeå är redo att välkomna besökarna till en välfylld mässa med många utställare och ett omfattande program. Bland de många programpunkterna finns exempelvis ett dagligt odlarprat med Mariana Mattsson och hennes gäster samt en rad föreläsningar om allt från potatis och Berlin till att odla underverk.

Det är en välfylld mässa med ett digert programutbud som väntar besökarna av Nolia Trädgård. Varje dag finns en hel rad programpunkter att ta del av. Mässans allra första föreläsning handlar om blommande kottar och hålls av Ingrid Lindskog från Gesneriasterna.

– Jag tycker att vi lyckats få till en bra bredd på programmet som kommer att locka många olika besökare, säger Kristin Olsson, projektledare för Nolia Trädgård.

Årets moderator, Mariana Mattsson, kommer varje dag att hålla ett odlarprat tillsammans med inbjudna gäster. Mariana Mattsson är känd som en entusiastisk lappländsk trädgårdsambassadör, föredragshållare och skribent och har fått hela Trädgårdssverige att vända blickarna mot norr. I sin egen trädgård i Norrbyberg, zon VII, sex mil nordväst om Lycksele, har hon allt från rosenäng och köksträdgård till pocketfjäll och vingård.

– Det känns jätteroligt och ett stimulerande uppdrag att vara moderator. Jag tycker att det är roligt att de valt en Västerbottning och tror att samtalen, som kommer att ha en norrländsk vinkling, kommer att bli intressanta, säger Mariana Mattsson.

Bland annat kommer hon att på öppningsdagen samtala med Anna Flatholm, stadsträdgårdsmästare i Umeå och Ann Enberg, Midnattssolens trädgård i Jokkmokk om djärva parker i norr.

– Det blir ett samtal som bland annat kommer att lyfta fram parker med en norrländsk själ.

På lördagen blir det fokus på äpplen och Mariana Matsson tycker att det är viktigt att prata om äppelsorter som fungerar i norra Sverige.

Sista dagen, söndag, flyttar samtalet från Norrland till Berlin.

– Berlin har många trevliga parker att besöka. Det finns så många olika typer av besöksmål med fantastiska parkmiljöer, perennpåven Karl Foersters trädgård och flera vackra slottsträdgårdar, säger Mariana Matsson som samtalar om Berlins magiska trädgårdar med Martin Beyer, som utbildats hos perennpåven samt berlinälskaren och tv-journalisten Jonas Berring.

Bredden i det övriga programmet är det heller sannerligen inget fel på. Programmet innehåller allt från hur man får bonsaier att frodas till nya frukt- och bärsorter. Dessutom blir det provsmakning av årets potatis.

Kristin Olsson, projektledare
kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB tillsammans med GG mässor och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 7000 besökare och 70 utställare. 2016 arrangeras mässan för femte året i rad och hålls 15-17 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3. Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.