WPD Scandinavias planer på 132 vindkraftverk i Piteå skärgård har lagts i malpåse

Men det ser ändå ut att bli en havsbaserad vindkraftspark i Bottenviken– fast på finska sidan.

Det är nio år sedan WPD Scandinavia AB, ett svenskt dotterbolag till den tyska vindkraftsentreprenören WPD AG, tillsammans Nordanvind vindkraft AB, inledde sina planer på en vindkraftspark i Piteå skärgård. Visionen var att bygga 132 vindkraftverk ute till havs, på Klockgrundet och Tärnans grund, 17 kilometer rakt österut från Jävre. Tillsammans bildade WPD och Klocktärnan bolaget Klocktärnan Offshore AB, KOAB.

Men för ett och ett halvt år sedan sköt KOAB planerna på framtiden. Med nuvarande förutsättningar bedöms en exploatering av området inte lönsam. Dessutom är det i dagsläget inte möjligt att elansluta vindkraftsparken Klocktärnan.

Istället flyttar WPD fokus till andra sidan Bottenviken och de finska vattnen. Där har Finlands regering öppnat upp för mellan 600 och 800 havsbaserade vindkraftverk.
Eftersom Finland valt att satsa på så kallade inmatningstariffer, stället för det system med elcertifikat som gäller i Sverige, är de finansiella förutsättningarna bättre i vårt östra grannland.
Inmatningstarifferna garanterar nämligen ett lägsta pris för den el som produceras. Ännu är inte nivåerna helt fastställda men det pratas om 83,5 öre per kilowattimme. Garantin föreslås gälla från 2012 till 2025, alltså tolv år, vilket gör det enklare att göra långsiktiga intäktskalkyler och därmed hitta medfinansiärer.

Dessutom diskuteras en kick-off-bonus de tre första åren, 2012-2015, vilken garanterar alla som satsar på vindkraft ett lägsta pris på 105,3 öre per kilowattimme. Syftet är att stimulera en snabb igångsättning av vindkraftsutbyggnaden i Finland.

- Jag vet att WPD Finland påbörjat projekt, berättade Ari Alatossava, samhällsutvecklare på Micropolis OY, när han talade till publiken på konferensen Nolia Vind.

Alatossava fortsatte:
- Några havsbaserade vindkraftverk tror vi dock inte på före 2015. Det behövs en hel del studier och experiment för att säkerställa hur man ska skydda fundamenten mot havsisens krafter i Bottenviken. Än har ju inga vindkraftverk byggts så långt norrut ute till havs.

Pressbilder: http://www.nolia.se/photoAlbum/index.php?E_id=43

Mer information om v46 piteå - Nolia Energi- och miljövecka hittar du på www.nolia.se/v46

Margareta Lundquist
vd Nolia AB