Nonwoven Inspirationsserie: hur andra industrier använder nålfilt

#1 NÅLFILT- Inspirationsserie Nonwoven – Hur används det?

I vår inspirationsserie tittar vi på hur nonwoven används av andra industrier. Här tittar vi lite närmre på just nålfilt. Nålfilt används brett i sängar, möbler, filter och i bilar för sina mjuka och luftgenomsläppliga egenskaper. Det används ofta som en starkare ersättare för spunbond eller som ett billigare alternativ till tyg.

Generella egenskaper

• Mjukt
  • Kan göras styvt
  • Högt luftgenomsläpp
  • Hög partikelabsorption
  • Miljövänligt
  • Kan göras beständigt beroende på vilket material man använder

Används i sängar och möbler

Nålfilt används av säng och möbeltillverkare för att skydda insidan och som dammskydd. Fjädringen i sängar och sittmöbler packas in i nålfilt för att de inte ska skada andra mjuka delar produkten. Detta är också ett sätt att hålla dammet borta och dämpar ljudet. Nålfilten kan också användas i olika mellanlager och för baksidan på sängar och soffor som inte ska vara synliga för ögat.

Nålfilt är ofta ett billigare alternativ till tyg men lite lyxigare och dyrare än spunbond som också ofta används i sängar och sittmöbler.

For Filtrering

Tack vare att man kan styra luftgenomsläpp, används nålfilt ofta inom filtrering. Materialet har en bra partikel- och dammabsorption som kan anpassas för olika partikelstorlekar.

Bilindustrin

Nålfilt kan blandas med material som gör att det kan formas/gjutas i olika former till bilinredning. Du hittar det ofta i bilens innerväggar och innertak, i bagagets olika delar eller i andra bilfack. Det kan även beläggas med läder eller andra tyger för en lyxigare känsla.

Materialet används också i sätet som omslag för fjärding eller som mellanlägg.

Vägar och underlag

Materialet används även som geotextil under vägar och hus för att skapa mer stabilitet.

På Scandinavian Nonwovens hemsida kan du läsa mer om nålfilt och beställa prover av både nålfilt och andra nonwovens.

Linda Rosdahl

Head of Communication & Marketing Marketing & Communication 0760-3995430