Bybon som vägrar sakta ned

Norconsults Emma Nordin bor i en liten by i Åre kommun där nöjesutbudet varierar. Men precis som i arbetslivet ser hon till att sysselsätta sig, för det är då hon trivs bäst.

Emma räknar upp ett tiotal platser hon växt upp på: Blekinge, Gävle, Zambia, Göteborgär några av dem. Till slut rotade hon sig i Mörsil, en lite by i Åre kommun.

– Det var egentligen helt slumpartat. När vi satte barnen på dagis kom vi på att: ”Här kan man faktiskt bo”, säger Emma.

Det är första gången hon bor på landsbygden och hon gillar engagemanget bland invånarna.

– Man kan inte tänka att någon annan ska dra igång grejer, man får göra det själv, säger Emma som dragit igång massvis med saker.

Fritiden vigs till stor del åt ideella uppdrag i idrotts- och vägföreningar, politiska åtaganden och spelkvällar med grannar. Hon förklarar att de inte är själva aktiviteten i sig som lockar, snarare att det finns nya saker att göra och lära sig. Hon har precis samma drivkrafter på jobbet.

– Jag vill ta reda på hur saker hänger ihop och vill gå till botten med problem, säger hon.

Som maskiningenjör med fokus på generator och turbinteknik hos Norconsult varierar Emmas arbetsdagar. Det kan röra sig om att hjälpa en kund med rotordynamiska beräkningar, sitta i möte om ett upprustningsprojekt, eller detektivarbete på en kraftstation för att hitta rätt ritningar.

– Jag tycker om att samla information. När jag kommer till en kraftstation är det ganska vanligt att jag inte får hela bilden presenterad från start. Det kan exempelvis vara en gammal renovering som inte finns dokumenterad. Då är det upp till mig att ta reda på vad som gjordes och jag tycker om att hitta pusselbitarna som saknas, säger Emma.

För fem år sedan var det kunskapstörsten som fick Emma att lämna Norconsult och söka arbete på ett kraftbolag. Hon ville lära känna maskinerna på riktigt.

– Det var jätteroligt, men efter ett tag längtade jag tillbaka till livet på Norconsult. Att få göra punktinsatser, leverera och känna tidspress passar mig mycket bättre, säger Emma.