Full fart framåt för Barkarbystaden

Nyhet   •   Okt 01, 2019 08:00 CEST

Illustration: Tovatt Architects and Planners AB

I nordvästra Stockholm håller en helt ny stadsdel på att växa fram. Norconsult projekterar den kommunala infrastrukturen i delar av Barkarbystaden tillsammans med Skanska.

Barkabystaden är ett av Sveriges just nu största stadsbyggnadsprojekt. Fram till år 2030 bygger Järfälla kommun här 18 000 nya bostäder, 140 kvarter och 10 000 nya arbetsplatser. Skanska är totalentreprenör för den kommunala infrastrukturen i delar av Barkabystaden.

– Det är inte ofta man får vara med om att bygga en helt ny stadsdel i den här storleken. Det är ett oerhört spännande uppdrag där vi får möjlighet att arbeta nära produktionen och ta fram lösningar tillsammans med entreprenören, säger uppdragsledare Viktoria Söllvander från team Väg & Trafik.

Norconsult bidrar med kompetenser inom gata, landskap, VA, dagvatten, ledningssamordning, konstruktion, trafik, arbetsmiljö och CAD-samordning. De ansvarar också för att ta fram en systemhandling för den kommunala infrastrukturen där det bland annat ingår att gestalta 17 parker och torg i Barkarbystaden.