Teknik och komfort i toppklass skapar Rottne Industris framgång

Det var grundaren Börje Karlssons hemmabyggda vajerkran, utvecklad för att hjälpa honom själv och pappan att lyfta upp timmer på traktorkärran djupt inne i 1950-talets småländska skogar, som blev startskottet för Rottne Industri AB – idag en av världens främsta tillverkare av skogsmaskiner.

Trots hård konkurrens från världsmarknadens stora maskintillverkare behåller företaget sin position bland de tekniskt ledande i branschen, både vad gäller skotare och skördare, samt skördaraggregat för kortvirkesmetoden. Under ett år utvecklar, producerar och säljer de tre fabrikerna i Rottne, Lenhovda och Stensele nästan 200 skogsmaskiner, varav ca 40% går på export främst till Kanada och Mellaneuropa.

“First in forest”, det är Rottne Industris motto. Men det är inte bara kapacitet och teknik i toppklass som har skapat företagets framgång – innovation när det gäller en förnämlig förarmiljö har varit minst lika viktig: ergonomisk, driftssäker och lättservad var ledstjärnorna för 2000-talets succéskördare, Rottne H-serien. Av användarna prisas den även för den goda sikten och för den tysta förarmiljön. Med nyheten comfort line, som finns på hela serien, kan man enligt hörsägen till och med ramla av en stubbe utan att det känns i ryggen.

I företagets design- och monteringsavdelningar är Nord-Lock ett välkänt begrepp; samarbetet mellan företagen har pågått i snart 30 år. Nord-Locks killåsningsbrickor används på förband med korta klämlängder på i stort sett alla maskindelar.

”Vi vet att Nord-Locks brickor fungerar och vi sätter dem på de förband vi upplever som kritiska för maskinen” säger konstruktör Joachim Wreinerth. Konstruktör Johnny Gustavsson håller med: ”Det är fullt möjligt att vi använder dem på fler ställen än vad som behövs, men den lilla merkostnaden detta eventuellt innebär är obetydlig jämfört med vad det skulle kosta om något lossnade.”

Bildtext: Nyaste modellen ROTTNE F18 är en mäktig skotare med en lastkapacitet på 18 ton, vilket ger effektiva transporter vid långa skotaravstånd. Portalboggierna med stora breda hjul ger bra bärighet och en lugn och mjuk gång. Konstruktörer Joachim Wreinerth (t.v) och Johnny Gustavsson (t.h) hos Rottne Industri prioriterar driftsäkerheten.

• Skogs-, träindustri

• nord-lock