Lilla Sparven (Tyttö nimeltä Varpu) visas på Nordiska museet fredag 20 oktober, efter författarsamtal med Laura Lindstedt

Finland 100 år firas på Nordiska museet

Välkommen till Best of Norden – helgen då vi lyfter nordisk kultur och Nordiska rådets priser inom litteratur, film, musik och miljö! Fredag till söndag, 20-22 oktober kan du möta några av de nominerade författarna, höra intressanta kultursamtal och se samtliga filmer som är nominerade till Nordiska rådets filmpris. Finland fyller 100 i år och därför ser vi i programmet också många representanter för det bästa av finsk kultur!

Här följer några plock ur programmet:

Hela festivalen inleds med ett samtal mellan författaren Laura Lindstedt och Malin Ullgren. Samtalet handlar om boken Oneiron som är nominerad för Nordiska rådets litteraturpris 2017. Boken är en fantasi om sekunderna efter döden och har belönats med det prestigefyllda Finlandiapriset.

På fredagen visas också den finska nominerade filmen, Lilla Sparven (Tyttö nimeltä Varpu) är berättelsen om den 12-åriga Varpu (Linnea Skog), som är på väg mot vuxenlivet, medan hennes mor Siru (Paula Vesala) däremot inte alls har lust att bli vuxen. Filmen är på finska men visas med engelsk text.

På lördag blir det Stumfilmskonsert: Terje Vigen
Filmvisningen ackompanjeras av Matti Bye och Laura Naukkarinen från Finland.Laura Naukkarinen är en känd finsk sångare/låtskrivare, aktiv i många olika sammanhang och grupper. Hon är särskilt känd för att skapa musik och ljud till olika stumfilmsprojekt, fotografiprojekt och andra projekt med levande bild.

Under söndagen kan man få den unika chansen att finnas på plats när Klassiska podden gör LIVE: Sibelius. Sveriges radios succépodd om klassisk musik avhandlar de allra främsta kompositörerna med humor och djup. Kom och följ programledarna Camilla Lundberg och Carl Tofft då Sibelius-sändningen görs.

här kan du se hela programmet för Best of Norden:

Best of Norden arrangeras av Nordiska ministerrådets informationskontor och Kulturbyrån med anledning av Nordiska rådets priser, på uppdrag av Nordiska ministerrådet, Nordiska rådet och Nordisk Film & TV Fond, i samarbete med Nordiska museet och Föreningen Norden.