God kvalitet i äldreomsorgen - vad är egentligen det?

God kvalitet i äldreomsorgen - vad är egentligen det?

Alla önskar en god kvalitet i äldreomsorgen - men vad är det egentligen? Och hur kan det mätas? Välkommen till en debatt som tar utgångspunkt i Nordens Välfärdscenters översyn av nordiskt kvalitetsarbete

En viktig fråga är vilka som ska tillfrågas om kvaliteten, personal, anhöriga eller brukaren? Och hur kan mätandet bidra till att utveckla omsorgen med tanke på att andelen äldre ökar i Norden?

I samband med debatten presenterar Ann-Kristin Granberg och Niklas Bjurström från Socialstyrelsen rapporten "Når fortiden er længere end fremtiden". Debatten har fokus på svenska förhållanden, där en nordisk överblick ges i samband med presentationen.

Övriga medverkande:

• Susanne Öhrling - Sakkunnig äldreomsorg, PRO
  • Dennis Wedin (Moderaterna) - Stockholms stads kommunfullmäktige, ledamot äldrenämnden, Generalsekreterare Moderaternas ungdomsförbund
  • Vita Kiluk - Enhetschef Stureby sjukhem, forskningssjukhem i samarbete med Karolinska Institutet och Stockholms stad
  • Anna-Lena Sörenson - (Socialdemokraterna) vice ordförande i Socialutskottet
  • Susanne Rolfner Suvanto - Regeringens särskilda utredare med uppdrag att ta fram förslag till en nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen.

Moderator: Louise Hertzberg

Tid och plats:
Onsdagen 27 januari, kl.9:00-10:30 (frukostsmörgås serveras från 8:30)
Kulturhuset, lokal: Foajé 3

Arrangör: Norden i Fokus och Nordens Välfärdscenter