Hållbar modekonsumtion - paradox eller möjlighet?

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 10:37 CEST

Vi shoppar kläder som aldrig förr. Bara i de nordiska länderna slänger vi årligen 10-25 kg kläder per person, vilket har stor påverkan på miljön. Hur kan denna slit- och slängkultur förändras till ett hållbart kretsloppstänkande? Tar modeindustrin sitt ansvar, vad gör politikerna för att påskynda utvecklingen och vilken roll har den enskilde konsumenten? Och hur kan de nordiska länderna ta täten i arbetet med en hållbar modekonsumtion?

Medverkande: Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen, Elin Larsson, CSR-ansvarig, Filippa K, Helena Leander, miljöpolitisk talesperson, Miljöpartiet, Lena Callermo, chef för Genomförandeavdelningen, Naturvårdsverket samt  Jonas Eder-Hansen, utvecklingsdirektör, Nordic Fashion Association. Moderator, Michael Schragger, The Sustainable Fashion Academy.

Tid: 09.00-09.45, frukost serveras från 08.30
Plats: Sverige i Världen, Donnersgatan 6, Visby
Arr: Nordiska ministerrådets informationskontor - Norden i Fokus och Nordic Fashion Association

På plats visas delar av The New Nordic Fashion collection. En utställning med kända nordiska klädmärken som visar att hållbart mode kan vara coolt, sexigt och fashionable.

Följ och delta i diskussionerna på twitter #sverigeivarlden. Arrangemanget sänds också live på www.nordenifokus.se.

Kommentarer (0)