Hen ska vårda - men till vilket pris?

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 15:22 CEST

Den svenska jämställdhetsministern Maria Arnholm deltar i en debatt i Almedalen om hur man ska få män att välja otraditionellt inom vården. Kvinnor har under decennier bidragit till att bryta mansdominans i yrken och positioner. Samma sak har inte hänt inom kvinnodominerade yrken. Vad krävs för att männen i Norden ska göra samma sak? Och vad händer om de inte gör det? Om 30 år kommer det att saknas 30 000 sjuksköterskor, bara i Sverige. Alla vill ha vård, men vem ska vårda och till vilket pris? Hur blir villkoren om kvinnodominansen består?

Medverkande::
Maria Arnholm, Jämställdhetsminister, Sineva Ribeiro, Ordförande, Vårdförbundet. Inga-Kari Fryklund, Förbundsdirektör, Vårdföretagarna. Camilla Gunell, Lantråd, Ålands landskapsregering. Christian Farman, Sjuksköterska, Male Nurses Sweden. Per Ekstrand, docent/studierektor, Röda Korsets Högskola. Charlotte Signahl, moderator.

Arrangörer: Norden i Fokus och NIKK, Nordisk information för kunskap om kön
Seminariet går också att följa live på www.nordenifokus.se

Tid: 2/7 10:00 - 10:45

Plats: Sverige i Världen, Donnersgatan 6.

Nordiska ministerrådets informationskontor - Norden i Fokus ger den nationella debatten en nordisk vinkel. Vi arrangerar seminarier och debatter om aktuella ämnen inom  politik, miljö, näringsliv och kultur. Vi vänder oss i första hand till  tjänstemän, politiker, journalister och intresseorganisationer

Kommentarer (0)