Bild: Ninni Andersson

Nordens dag 2018 firades av många i Stockholm!

Nordens dag 23.3 uppmärksammades på Centralstationen i Stockholm. Temat för dagen, "Ett Norden för alla", utgick från de svenska ordförandeskapsprioriteringarna i Nordiska ministerrådet under 2018.

Utrikesminister Margot Wallström inledde evenemanget med att understryka de gemensamma värderingar och politiska idéer som finns i Norden:

− För det första vill jag att Norden ska vara en förebild för resten av världen. För det andra vill jag att vår region ska bli gränslös på riktigt. För det tredje vill jag slå ett slag för den nordiska kulturen och utbytet mellan våra människor, sade hon.

Johan Wester, komiker och moderator, ledde flertalet panelsamtal under dagen på teman om integration, ungdomar, jämställdhet och nordiskt samarbete. I samtalen deltog bland annat Jan Eliasson, Ebba Witt-Brattström, Björn Ranelid, Per Sinding Larsen och ambassadörerna från de nordiska länderna.

Under dagen fanns ett aktivitetstorg där de nordiska ambassaderna, flera organisationer som jobbar nordiskt samt institutioner under Nordiska ministerrådet samarbetade för Nordens Dag. Projektledare för Norden dag var Föreningen Norden Sverige.

Stockholms Central besöktes av en halv miljon, även eventytan var välbesökt med engagerad publik och dagen fick stor spridning också på sociala medier. Totalt cirka 5000 visningar och eventet delades över 100 gånger.  Nordiska flaggorna vajade festligt också utanför Utrikesdepartementet på Nordens Dag.

Erfarenheterna av den lyckade dagen gav mer smak för samarbetspartners och arrangörer att i fortsättningen också uppmärksamma Nordens Dag i Sverige tillsammans. Norden föreningarna fyller 100 år 2019 och därför kommer Nordens dag att få en festlig fortsättning även följande år!

Läs Margot Wallströms anförande här

Läs mera om Nordiska ministerrådet här

Nordens dag på DN Stockholms Facebooksid här

Kontaktpersoner:

Julia Brink: Norden föreningen i Sverige

Annika Nummelin: Norden i Fokus SE, Nordiska ministerrådet

Norden i Fokus är en del av Nordiska ministerrådets kommunikation i Sverige. Vi arbetar för att öka intresset för och kunskapen om Norden och det officiella nordiska samarbetet. Vi uppmärksammar aktuella nordiska frågor inom tex. politik, näringsliv, miljö, samhälle och kultur. Vi vänder oss i första hand till tjänstemän, politiker, journalister och intresseorganisationer