Delårsrapport januari - september 2013

• Nettoomsättningen ökade till 52 760 (42 340) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 13 050 (7 432) KSEK
  • Resultatet efter skatt uppgick till 8 753 (5 003) KSEK

Fantastisk sommar och rekordvinst!

Nordic Camping & Resort presenterar sin överlägset bästa kvartalsrapport hittills. Nettoomsättningen var 32 699 KSEK vilket är en ökning med 20 % mot föregående år. Rörelseresultatet förbättrades till 14 317 KSEK, vilket är en ökning med 4 224 KESK och 42 %. Den organiska tillväxten i jämförbara anläggningar har under perioden varit drygt 10 %.

För perioden januari till september har nettoomsättningen ökat till 52 760 KSEK vilket motsvarar en ökning med 25 % samtidigt som rörelseresultatet ökat med 5 618 KSEK och 75 % till 13 050 KSEK. Den organiska tillväxten på jämförbara anläggningar har varit drygt 9 %.

Nordic Camping & Resorts fortsätter växa stabilt. Framförallt är det tillfredställande att den organiska tillväxten upprepar sig år efter år och att den klart överstiger marknadens tillväxt. Det fina vädret har under denna sommar haft en positiv påverkan för hela camping- och stugbranschen. En fortsatt tydlig trend är att allt fler gäster väljer att bo i stuga eller husbil.

Mycket glädjande är att resultatförbättringen är så pass stark. Både tillväxten och resultat-förbättringen är ett resultat av de betydande investeringar Nordic Camping & Resort gjort i nya och framförallt befintliga anläggningar de senaste åren, samt det arbete och engagemang som personalen gör på varje enskild anläggning för att sätta kunden i fokus. Bolaget har mycket bra gästnöjdhet i de regelbundna kvalitetsmätningarna som görs.

Årets nya anläggning, Hökensås Camping & Stugby har under sommaren och hösten överträffat våra förväntningar avseende både omsättning och resultat. Nordic Camping & Resort fortsätter utvärdera nya förvärv inför 2014.

Händelser efter periodens utgång

Nordic Camping & Resort har under hösten 2013 tecknat avtal med Migrationsverket om ett fortsatt samarbete. Det gäller anläggningarna Råå Vallar Resort, Bredsands Camping & Stugby, Frösö Camping & Stugby, Edsviks Camping samt Hökensås Camping & Stugby. Avtalet sträcker sig till slutet av januari 2014. Migrationsverket har därefter möjligheten att förlänga avtalen under resten av våren 2014 med samma villkor.

Ordervärdet för samtliga avtal med Migrationsverket under kvartal fyra uppskattas till 6 mkr men kan bli mer, eller mindre, beroende på beläggning. Avtalet tillsammans med andra aktiviteter innebär att förutsättningarna för ett betydligt starkare kvartal fyra är mycket goda