Ny unik produkt behandlar och förebygger svampinfektioner i underlivet

Många kvinnor drabbas av återkommande svampinfektioner i underlivet. De receptfria läkemedel som finns ger ofta en kortvarig hjälp och besvären kan komma tillbaka efter avslutad behandling. Multi-Gyn FloraPlus är en ny medicinteknisk produkt som både behandlar och förebygger svamp i underlivet.

Det finns idag en växande oro för resistensutveckling på grund av överanvändning eller felaktig användning av läkemedel mot svampinfektioner i underlivet.

Tills idag finns inga riktigt effektiva egenvårdsprodukter på de svenska apoteken som både förebygger och behandlar svamprelaterade underlivsbesvär. Därför lanserar Nordic Consumer Health nu Multi-Gyn FloraPlus, som utan risk för resistensutveckling både kan förebygga och behandla svamprelaterade besvär i underlivet. Multi-Gyn FloraPlus är en medicinteknisk produkt baserad på den bio-aktiva molekylen 2QR med en unik förmåga att hämma svamp och neutralisera oönskade bakterier

Multi-Gyn FloraPlus innehåller även prebiotika som stimulerar och stärker de nyttiga mjölksyrebakterierna i slidan, samt mjölksyra som hjälper till att återskapa ett friskt pH. Niklas Leufkens, affärsutvecklare på Nordic Consumer Health AB menar att Multi-Gyn FloraPlus har fördelar som många andra underlivsprodukter saknar.

– Multi-Gyn FloraPlus behandlar och förebygger svamprelaterade underlivsbesvär som klåda och oönskade flytningar, utan risk för felanvändning eller resistensutveckling då den inte kan överdoseras. Utöver det kan FloraPlus även användas under graviditet och vid samtidig användning av läkemedel som exempelvis antibiotika. Flora Plus är därför banbrytande då den både behandlar och förebygger besvär, vilket kommer vara till stor hjälp för många kvinnor, säger Niklas Leufkens.

Många kvinnor får återkommande underlivsbesvär vid exempelvis menstruation, oskyddat samlag eller vid simning och bad. Multi-Gyn FloraPlus är receptfritt och finns på utvalda apotekskedjor. En kur om 5 doser kostar ca 149 kronor

• Vetenskap, teknik