Sista spurten vinner Cykelvasan

I helgen avgjordes den nionde Cykelvasan, det största MTB-loppet i Sverige med 27 000 deltagare om loppet blir fullbokat. 13 000 deltog i Cykelvasan 90 varav 12 600 av dem i motionsklassen och 4 600 av dem cyklade loppet för första gången.Vann gjorde landsvägscyklisten Jonas Ahlstrand och Jennie Stenerhag, varav Stenerhag tog hem vinsten för tredje gången.

Jennie Stenerhag som cyklade på en Scott Scale RC900 med lauf gaffel satsade ordentligt och lyckades även plocka hem alla spurtpriser. Hon hade en tydlig plan inför vinsten som hon själv beskriver.

- Min plan var från början att spurta från rondellen ca 150 m från mål, jag gick om Hanna Bergman strax efter rondellen och kunde ta hem min 3:e vinst i rad, skriver Jennie Stenerhag på sin blogg.

Jonas Ahlstrand som cyklade på en Scott Spark 900 RC, är egentligen är landsvägscyklist och enligt Roberto Vacchi en av Europas bästa spurtare. Det gynnade honom i slutskedet då det var genom en riktigt bra spurt som han tog hem vinsten mot MTB-eliten.

- Jag var tvåa i nästa sista kurvan och sen var det bara att gå för fullt, berättade Jonas Ahlstrand för Vasaloppets pressansvariga.

Att en landvägscyklist vinner Nordens största MTB-lopp kanske höjer några ögonbryn men enligt Christoffer Stenbeck, cykelexperten och Community managern på Cykelkraft, Sveriges största cykelbutik på nätet, är det inte konstigt när det kommer till lopp likt Cykelvasan.

- Cykelvasan är inte teknisk, det gäller bara att vara en stark cyklist. Jonas cyklade smart och hans klunga samarbetade mer för att komma ikapp. Han hade därför mer kraft kvar inför slutspurten, fortsätter Christoffer Stenbeck.

Christoffer Stenbeck är även imponerad av Matthias Wengelin, som vann Cykelvasans premiär 2009 och i år hamnade på en sjätte plats.

- Matthias Wengelin cyklade otroligt bra även utan direkt stöttning av andra teamcyklister, vilket majoriteten av cyklisterna som tävlade i toppen hade, fortsätter Christoffer Stenbeck.

• nordic etail
  • cykelvasan
  • cykelvasan90
  • mtb
  • cykelkraft

We invest access to our e-commerce factory including people, experience, systems, workflow etc. A project could run over one or two years during which we build up the companies competence in key functions based on our expertise. During this time, the company plugs into our e-commerce factory in selected or all functions which enables smooth operations and focus on growth. When needed, we also invest capital.