Världsutställning med historiska Louis Vuitton trunkar produceras av svenskt nystartat bolag.

Bolaget Nordic Exhibitions & Events AB med säte i Norrköping får ett mycket hedersamt uppdrag att producera och turnera en världsunik utställning baserad på en av världens största och mest unika samlingar av Louis Vuitton trunkar.

Samlingen består av över 300 historiska trunkar och därutöver föremål från 1856 och framåt. Kollektionen ägs av det svenska bolaget Förvaltnings AB Magnentus.

I samlingen finns bland annat rariteter och trunkar som ägts, namngivits eller designats av celebriteter som exempelvis president Frank D Roosevelt, skådespelarna Judy Garland, Sharon Stone och modedesignern Tommy Hilfiger. Flera av trunkarna bär dessutom på unika berättelser med kopplingar till exempelvis Titanic och författaren Ernest Hemingway.

- Vi är givetvis otroligt glada och stolta över denna unika möjlighet, säger Stefan Papangelis, VD i Nordic Exhibitions & Events AB. Samlingen som vi förfogar över är helt världsunik. Vår ambition är att skapa en magisk upplevelse för besökaren där historierna kring de legendariska trunkarna får liv.

- För mig är detta en dröm som går i uppfyllelse, säger Magnus Malm VD på Förvaltnings AB Magnentus och ägare av samlingen. Att få producera en utställning med Nordic Exhibitions & Events AB känns otroligt inspirerande och ärofyllt. Jag har en stor förhoppning om att vi kommer skapa en utställning som skapar ett stort intresse och nyfikenhet på den internationella modemarknaden.

Primärmarknader för utställningen är världsstäder i Europa, USA och Asien där intresset av kända varumärken är stort. Utställningen, ”Legendary Trunks – The Exhibition” har premiär i Amsterdam den 6 december 2017 på anrika Beurs van Berlage.

För ytterligare frågor:

Stefan Papangelis, VD Nordic Exhibitions & Events AB