Sveriges bästa DAF förare

Under Trailer Trucking Festival mässans andra dag var det dags för finalen av DAF Driver Challenge Sverige. Mattias Wikberg som rest enda från Arvidsjaur för att delta i finalen kammande hem titeln; DAF Driver Challenge Sverige. Mattias kommer nu få delta i den Europiska finalen för chansen att koras till "International DAF Driver Champion 2019".

DAF Driver Challenge bestod av tre steg. I steg ett nominerade chauffören sig till tävlingen där föraren presenterade sig själv och förklarade varför hen var en värdig tävlande. Man har kunnat nominera sig själv eller nomineras av arbetsgivare, kollegor eller till och med sin DAF återförsäljare.

Efter det första steget fick samtliga tävlande utföra ett kunskapstest och utifrån det testet valdes 4 finalister ut.

De fyra tävlande som samlades under lördagen vid bandepån på Mantorp Park var Mikael Frostevinge på Tve-Löf transport AB, Mattias Wikberg på Eklunds Åkeri i Moskosel AB, Shukri Mehmed Halil och Bill Indahl på Stäkets Åkeri AB.

Tävlingen var ett praktiskt test som gick ut på att köra en bana på tid samtidigt som ett glas vatten satt fast på hyttens utsida. Man fick poäng på samtliga moment och föraren med flest poäng utsågs till vinnare. Mattias Wikberg som vann kommer nu att få representera Sverige under Europeiska finalen av DAF Driver Challenge och har chansen att koras till "International DAF Driver Champion 2019". Tävlingen kommer äga rum den 28 och 29 september på Goodyears testbana i Luxemburg.

2019-09-05

• nordic truckcenter