Unika 3D DAF Truck Configurator nominerad för prestigefyllda Computable Awards 2018

DAF Trucks NV har nominerats för det prestigefyllda Computable Awards 2018 för sin 3D DAF Truck Configurator där kunderna kan designa sin perfekta lastbil online. Den framgångsrika lastbilstillverkaren har nominerats inom kategorin "Digital Innovation of the Year".

Computable Awards är bland de mest inflytelserika ICT-utmärkelserna i Europa, där företag, projekt och individer, som under det senaste året har utvecklat banbrytande innovationer, kan nomineras för de olika kategorierna.

3D DAF Truck Configurator tillåter kunder att designa en lastbil online som bäst motsvarar deras krav. Alla tänkbara lastbilar och chassivarianter kan konfigureras med hjälp av webbverktyget, inklusive alla fabriksalternativ som kan tänkas. Dessutom tillåter 3D DAF Truck Configurator kunderna att se exakt placering av komponenter som efterbehandlingssystem för avgaser, bränsletankar och batterilådor.

Kontroll

Eftersom den virtuella lastbilen kan roteras 360 grader under konfigurationen, är det möjligt att omedelbart kontrollera om val av chassi- och hytt tillsammans med de många alternativen är det perfekta valet för den avsedda applikationen och dess byggnation. Funktionen är särskilt användbar för påbyggare, så att de kan se om valda komponenter har installerats korrekt. Den kompletta fordonsspecifikationen kan delas med påbyggare direkt från 3D DAF Truck Configurator.

Samarbete med våra partners

3D DAF Truck Configurator utvecklades i nära samarbete med ett antal av DAF Trucks största partners. CAD-källfiler hanterades t ex av Siemens Teamcenter. En av DAFs leverantörer, Kisters, konverterade dessa källfiler till verklighetstrogna bilder, medan Valtech utvecklade konfigurationsfrontens främre ände. Atos var ansvarig för systemintegration, Incentro för att lägga till funktioner för påbyggare och sist men inte minst – Virtual Reality appen utvecklades av ISAAC.

Nominering för Computable Awards 2018

DAF 3D Truck Configurator har blivit nominerad tack vare det innovativa och unika sättet att hjälpa kunder att designa sina fordon med hjälp av den allra senaste tekniken. Detta tillvägagångssätt underlättar hela processen, från upprättandet av lastspecifikationer till leverans till kunden - en första inom lastbilsindustrin.

Röstning

Vinnarna av Computable Awards utses av en jury av experter samt allmän röstning. Det går att rösta fram till och med den 7 oktober via https://www2.computable.nl/computableawards/stem/.

DAF Trucks nya 3D DAF Truck Configurator kan hittas på DAFs och Nordic Truckcenters hemsidor.

• daf
  • produktnyheter

DAF har under de senaste 10 åren vuxit från att ha varit ett mindre företag till ett utav Europas största lastbilsleverantörer. Nordic Truckcenter är generalagent för DAF lastbilar och har kontor, säljkår samt ett nätverk av servicepartners i Sverige, Norge och Finland. NTC - Just trucks!