Kvinnor favoriter till ledig stol i Svenska akademien

Nu är det dags att börja spekulera i efterträdare till stol nummer fyra i Svenska akademien. Det är den bortgångne författaren Lars Forssell som ska ersättas på livstid. Akademien börjar i slutet av september sin process för att utse en ny ledamot. Spelbolaget NordicBet presenterar därför några tänkbara kandidater. Knapp favorit hos NordicBet är poeten Eva Ström, tätt följd av författarinnan Sigrid Combüchen. - Båda har redan tidigare funnits med i snacket om att sitta i Svenska Akademien, dessutom känns deras bakgrund väldigt komplett för ett sådant här uppdrag. Men visst, vi kanske har lättare att sätta odds på Manchester City, säger Kenneth Engström på NordicBet med ett leende. Vem efterträder Lars Forsell i Svenska Akademien? NordicBets odds: Eva Ström 3.00 Sigrid Combüchen 4.00 Anders Cullhed 5.00 Göran Greider 7.00 Ingrid Elam 8.00 Sven-Erik Lidman 8.00 Magnus Florin 9.00 Jan Stolpe 11.00 Anders Bodegård 15.00 Ebba Witt Brattström 30.00 Lotta Lotass 100.00 Jonas Hassen Khemiri 100.00 Martina Lowden 100.00 Björn Ranelid 300.00 Henning Mankell 500.00 Jan Guillou 500.00 Ulf Lundell 1000.00 Jonas Gardell 1000.00 Frågor om oddsen och NordicBet besvaras av undertecknad. Med vänliga hälsningar Kenneth Engström NordicBet Marknadschef GSM 070 531 49 51 www.nordicbet.com

• Kultur

Robin Olenius