NORDICC underlättar grönyteskötseln

NORDICC är stolta över att nu kunna erbjuda ett brett utbud av redskap och tillbehör för att hålla grönytor och liknande i schack.

Först ut är en serie häcksaxar för montering på lastare, traktorer och redskapsbärare. 150cm och 180cm är standardbredderna, men de kan göras upp till 300cm. Det finns även modeller avsedda för grävmaskiner, smidigt att bara koppla på och sätta igång! Upp 40mm grova grenar klipper de.

Övriga produkter som kommer är ett såghuvud för röjning av mindre träd, grenar och annan vegetation. De kommer i 2 utföranden. HS55 har en klinga som är 55cm i diameter, klarar att såga i upp till 150mm tjocklek. HS75 är den största varianten, klingan har en diameter på 75cm, sågar upp till 250mm tjocklek.

Klipphuvud till grävmaskiner finns också i programmet. Klippningen sker genom knivar som roterar horisontalt. Knivarna sitter monterade ovanpå varandra vilket ger en riktigt fin mulchningseffekt. De finns i bredderna 80cm och 100cm, passar grävmaskiner i spannet 1,5 - 7,5 ton.

För att hålla undan ogräs och annat ovälkommet finns borsten RB80. Den monteras på grävmaskin, eller på samma armsystem som för häcksaxarna. Den finns tillgänlig med 1 eller 3 borsthuvuden. Olika typer av borst finns, från en skonsam variant upp till hårda stålborst. Mellan hydraulmotorn och borsten sitter en växellåda, detta ger en jämn stark borstning och skonar hydraulmotorn som alltå får en lång livslängd.

Gemensamt för alla dessa produkter är en riktigt hög kvalitet och väl genomtänkt konstruktion. Redskapen är byggda i 460 stål från SSAB. De är naturligtvis CE-märkta.

"Tanken är att maskiner och fordon som redan finns på marknaden snabbt och smidigt ska kunna bli riktigt effektiva redskap inom grönytesektorn" säger Ruben Klingenberg, marknadsansvarig på NORDICC AB. "ingen komplicerad och kostsam ombyggnation krävs, koppla på och börja arbeta!"

• Fastigheter, fastighetsförvaltning

• slanetrac