Nordisk design i fokus när Nordic Light Hotel inviger sitt nya designkoncept

När Nordic Light Hotel öppnar upp dörrarna till sitt nya koncept är det inte utan att leva upp till sitt namn. En samtida tolkning av nordisk design präglar hela hotellet – ett unikt designuppdrag med den välkända arkitekten Todd Saunders i spetsen.

”Vid formgivningen av Nordic Light Hotel handlade allt om att använda naturliga och lokalt framställda material för att skapa en unik design. Slutresultatet är en plats som hyllar traditionell nordisk design med en tydlig lokal förankring”, säger Todd Saunders, ansvarig arkitekt för nya Nordic Light Hotel.

Torsdagen den 31 maj står hotellet klart, ett resultat av två års planering och producering. Det nordiska uttrycket genomsyrar varenda detalj, från noga utvald marmor från Ekeberg till handmålade textiler i ull. För att skapa ett levande nordiskt uttryck tog Saunders in Studio Markus Bergström som fick i uppdrag att handplocka och kurera ett team av nordiska arkitekter och formgivare. Markus Bergström har tidigare varit delaktig i Saunders projekt, bland annat under ritningen av Fogo Island Inn på Fogo. Arkitekter och nio olika formgivare har tillsammans skapat en oförutsägbar helhet som kommunicerar det som kommit att representera Nordic Light Hotels nya

nordiska uttryck.

”Jag har letat tillbaka i tiden för att få större förståelse för ett nordiskt uttryck som skiljer sig från den kanon som vi ser omkring oss idag, inte bara i norden men runt om i världen och som marknadsförs som Scandinavian design”, säger Markus Bergström. Markus Bergström har handplockat formgivare och producenter med lokal förankring och som arbetat med material och hantverk som på något vis gått att härleda till ett nordiskt sammanhang. Bland formgivarna finns bland annat Mats Theselius, designers bakom designklassiker som skåpet National Geographic och fåtöljen Bruno som för Nordic Light Hotel designat läderfåtöljer till lobbyn. Jenny Nordberg med ett CV innehållande såväl Wallpaper Annual Design Award som Elle Interior Design Award har formgivit restaurangens ljuslyktor. Även den etablerade arkitekten och formgivaren Johannes Norlander finns med bland de utvalda, Pristagare av både Bruno Mathsson-priset och Kasper Sallinpriset vars moderna tappning av den klassiska Carl-Johan soffan tagits fram enkom för hotellets lobby. Vidare i lobbyn syns Fredrik Paulsens bord med anodiserad

aluminiumbas och Ölandssten bland flera unika kreationer av de andra handplockade formgivarna.

”Producenter och formgivare haft ett väldigt nära samarbete och det har i de flesta fall rört sig om mindre fabriker och snickerier som vi har arbetat med. Att det finns ett enormt kunnande kring möbelproduktion i Sverige är tydligt men att det är en näring som är håller på att omforma sig för att kunna överleva i konkurrens från de stora multinationella företagen. Eventuellt kan den typ av projekt som vi gör här, där allt görs specifikt för oss med väldigt hög kvalitet, vara en del av den ombildningen”, fortsätter Markus Bergström.

Tärnsjö Garveri, Stolfabriken och WoodStockholm är några av de producenter som formgivarna arbetat tätt tillsammans vars kunnande, kvalité och noggrannhet går att uppleva i samtliga nya möbler på Nordic Light Hotel.

Hotellet präglas av ljusets, konstens och människornas skiftningar och nyanser. Läget är svårslaget invid Stockholms Centralstation, Arlanda Express, shopping, krogar och stadens pulserande hjärta.