Robert Hallgren ny kökschef på LYKKE

Kökschef Robert Hallgren går till restaurang Lykke i Nordic Light Hotel där Petter Stordalen är ägare. På Roberts meritlista finns bland annat Thörnströms Kök i Göteborg, Ett Hem och Frantzén Gruppen samt Racine i London.

Restaurang Lykke öppnade våren 2018 i Nordic Light Hotel i Stockholm efter en omfattande ombyggnation. För arkitekturen står den internationellt erkände Todd Saunders och Lykkes kök bygger vidare på den nordiska traditionen. Nu rekryteras Robert Hallgren som kökschef till restaurangen och hans första meny presenteras 3 september.

– Att få restauranger inne i hotell att stå på egna ben är en utmaning, säger Robert Hallgren, ny kökschef på Lykke. Jag ser därför fram emot att få lyfta Lykke till nästa nivå med målet att skapa en etablerad destination. Vår matlagning ska ge tydlig identitet till restaurangen samtidigt som gästerna får en lättsam och avslappnad upplevelse.

På Robert Hallgrens meritlista finns bland annat stjärnkrogen Thörnströms Kök, Frantzén Gruppen, Ett Hem och kocken Henry Harris legendariska restaurang Racine i London. Robert har även varit köksmästare på bistron Delikatessen i tre år.

– Vi är otroligt glada över att Robert Hallgren blir ny kökschef för Lykke, säger David Bergling, vd på Nordic Light Hotel. Han har en enorm erfarenhet och vi delar samma syn på hållbarhet och miljö. Under Roberts ledning genomför vi en ytterligare höjning av köket.

I samband med att Robert Hallgren intar sin nya roll förstärks köksteamet även med Martin Rapp som souschef och Eskil Bondsäter som linjekock. Martin Rapp har arbetat på allt från stjärnkrogen Esperanto och Shibumi till Allegrine och Delikatessen, där även Eskil Bondsäter arbetat. Eskil har också en bakgrund i juniorkocklandslaget samt är en av finalisterna i Årets Ekokock som avgörs i september.

För mer information kontakta:
Robert Hallgren, kökschef på Lykke
Mail: robert.hallgren@nordiclighthotel.com

David Bergling, vd för Nordic Light Hotel
Mail: david.bergling@nordiclighthotel.com

• eskil bondsäter
  • martin rapp
  • todd saunders
  • racine
  • nordic light hotel
  • frantzén
  • nordisk mat
  • nordiskt kök
  • kökschef robert hallgren
  • ett hem
  • petter stordalen
  • david bergling
  • restaurang lykke
  • lykke
  • robert hallgren

Om Nordic Light Hotel

Nordic Light Hotel som grundades 2001 är ett designhotell i Stockholm city med totalt 169 hotellrum, 14 konferensrum samt restaurang med vinkällare. Hotellet har genomgått en totalrenovering från 2017 till 2018 och har hämtat inspiration från samtida nordisk design. Nordic Light Hotel ägs och drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS som är en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group.

www.nordiclighthotel.se