Stödkorgar

Så väljer du rätt tillbehör till dina slangfilter.

Alla vet att valet av filtermaterial är viktigt. Därför diskuterar man med leverantörer och fibertillverkare, utvärderar råmaterial, gör egna tester och genomför upphandlingen efter alla konstens regler.

Ändå misslyckas många. Orsaken till problem och haverier är ofta att man struntat i tillbehören, tex stödkorgarna.

Minst lika viktigt

När du ska byta filterslangar, filterpåsar eller kassetter ska du ägna minst lika mycket tid åt tillbehören som åt filtermaterialet. Tänker du återanvända befintliga stödkorgar är det viktigt med en noggrann kontroll. Är stödkorgarna hela? Finns rostangrepp? Exakt vilken dimension har korgarna och trådmaterialet? Stämmer de ritningar som finns med verkligheten? Har du gjort ett provmontage för att kontrollera att filtermaterial och stödkorgar passar till varandra?

Vill du vara helt säker på bästa tänkbara funktion byter du till Nordifas speciella stödkorgar. De kostar lite mer, men ger ökad säkerhet jämfört med att återanvända de befintliga.

Nordifas stödkorgar är utformade speciellt för att vara skonsamma mot filtermaterialet och underlätta rensning. Korgarna finns i obehandlat kolstål, rostfritt och syrafast stål. Du kan välja bland en rad olika ytbehandlingar, t ex pulverlack och epoxi.

Verkar det här intressant? Vill du fler goda råd kring filterbyte och tillbehör? Hör av dig, så tar vi en förutsättningslös pratstund. Du hittar rätt kontaktpersoner på Nordifa´s hemsida.

Nordifa AB

Vi har anor inom området tekniska textilier sedan början av 1900-talet. I vår fabrik i Halmstad har vi full kontroll och produktion från fiber till färdig produkt/funktion, vilket vi är ensamma om i Norden.

Inom vårt produktområde Filtrering finns ett brett sortiment av högteknologiska produkter för kvalificerad filtrering av rökgaser, stoft, vätskor samt ventilation. Vi säljer även stödkorgar, stödelement, stödramar, packningar, läcksökningspulver och flexibla förbindningar, samt utför service och konditionstester m.m

Robert Bornefalk

Press contact Försäljning

DETTA GÖR NORDIFA UNIKT !

Nordifa's industrial facility is located in Halmstad in the South of Sweden. Nordifa is the sole manufacturer of technical textiles in the Nordic region with a complete in-house production chain, from fibre to function.The rational production plant covers 15,000 m2 and meets the high-est environmental standards.
Nordifa operates in four busi-ness areas.

• Advanced textile machine components
• Filtration and industrial supplies